De Verenigde Staten stellen per vrijdag alsnog importheffingen in op staal en aluminium uit de Europese Unie, Canada en Mexico. Dat heeft de Amerikaanse handelsminister Wilbur Ross aangekondigd.

President Donald Trump stelde in maart al importtarieven in van 25 procent op staal en 10 procent op aluminium. Dat leidde onder meer tot een handelsconflict met China. Bondgenoten Canada, Mexico, Brazilië, Australië, Argentinië en de EU werden toen nog tijdelijk uitgezonderd van de heffingen.

Begin mei gaf Trump de EU opnieuw een maand uitstel voor de importheffingen. In de tussentijd probeerde de EU het Amerikaanse plan van tafel te krijgen, maar dit is niet gelukt.

Voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker heeft zoals verwacht al meteen tegenmaatregelen aangekondigd. “Ik maak me zorgen over deze beslissing”, schrijft hij in een verklaring. “Dit is simpelweg protectionisme. De EU staat open voor overleg met de VS maar zal niet onder druk onderhandelen.”

Brussel had eerder aangekondigd Amerikaanse producten als jeans, Harley Davidson-motoren en pindakaas extra te zullen belasten. De lijsten liggen al een tijd klaar. Volgens de WTO-regels mogen die heffingen pas vanaf 17 juni worden ingevoerd.

De tegenheffingen vertegenwoordigen een kleine 3 miljard euro. De schade van de Amerikaanse maatregelen bedraagt volgens Brussel zo'n 6,4 miljard euro. Volgens ingewijden kan de schade voor Nederland richting de 600 miljoen euro gaan.

EU-handelscommissaris Cecilia Malmström heeft de afgelopen maanden tevergeefs geprobeerd de maatregel van de regering-Trump af te wenden. ,,We hebben er alles aan gedaan deze uitkomst te vermijden.'' Trump heeft onder dreiging van handelsbeperkingen concessies van de EU willen krijgen. ,,Dat is niet hoe wij zaken doen.’’

De EU-reactie zal proportioneel en in lijn met de WTO-regels zijn, aldus Malmström. Volgens haar zijn de heffingen daar duidelijk een inbreuk op. De procedure bij de WTO wordt vrijdag gestart.

Tata Steel en Duitsland

Hoewel de Europese Unie een significant deel van haar staal naar de VS exporteert, heeft de Nederlandse staalindustrie relatief weinig last van de aangekondigde heffingen. Dit komt doordat Nederland relatief weinig staal naar de VS exporteert.

Slechts 7 procent van het Nederlandse staal gaat naar Amerika. Dat zegt Sekhar Lahiri, directeur VNMI, een grote brancheorganisatie voor metaalbedrijven, tegen de NOS.

Toch zal het Nederlandse bedrijf Tata Steel hoogstwaarschijnlijk wel last krijgen van de maatregel. Het staalbedrijf exporteerde vorig jaar 600.000 ton staal naar de Verenigde Staten. Dat leverde het bedrijf 500 miljoen euro bruto omzet op, zegt een woordvoerder tegen de NOS.

Als er een Europees land last krijgt van de importheffingen, zal dat Duitsland zijn, is te zien in de onderstaande grafiek. De VS importeert vooral staal uit Canada en Brazilië, Duitsland staat als eerste Europese land op de achtste plek.