Treinkaartjes kunnen tot 10 procent duurder worden als spoorbeheerder ProRail wordt opgevormd tot een zelfstandig bestuursorgaan, dat onder het ministerie van Infrastructuur valt. Die conclusie trekt De Telegraaf op basis van een rapport van adviesbureau McKinsey. Maar dat klopt niet, volgens het ministerie.

Als de omvorming van spoorbeheerder ProRail tot extra kosten gaat leiden, zullen die niet worden afgewenteld op reizigers, vervoerders of verladers, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag tegenover persbureau ANP in reactie op het bericht in De Telegraaf.

De krant citeert uit een onderzoeksrapport van McKinsey over de omvorming, opgesteld in opdracht van ProRail. De onderzoekers concluderen dat naheffingen door de Belastingdienst kunnen oplopen van honderden miljoenen tot zelfs enkele miljarden euro’s. ,,Als dit al zo is, zullen die kosten niet leiden tot bijvoorbeeld duurdere treinkaartjes”, aldus de woordvoerder.

Het ministerie ontving het rapport maandagmiddag. De Kamer debatteert dinsdagavond over het spoor. Een woordvoerder van ProRail kon niets over de inhoud van het rapport zeggen.