• Transavia annuleert in juli en augustus 240 vluchten vanaf Schiphol vanwege de beperkingen die de luchthaven oplegt door de drukte en het personeelstekort.
  • De maatschappij kreeg net als diens concurrenten de opdracht om het aantal stoelen voor op Schiphol opstappende passagiers in juli te verminderen.
  • Het bedrijf had al besloten nog maar een zeer beperkt aantal tickets voor de zomer te verkopen om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen
  • Lees ook: Nieuwe stakingsdreiging Schiphol: grondpersoneel KLM wil vóór 1 juli akkoord over nieuwe cao

Transavia annuleert tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten vanaf Schiphol vanwege de beperkingen die de luchthaven heeft opgelegd door de drukte en het personeelstekort. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.

Bij het schrappen van vluchten op Schiphol heeft Transavia “onder andere gekeken naar vluchten waar vaker op een dag op wordt gevlogen en vluchten die ook via andere luchthavens te bereiken zijn”, staat in een verklaring. “De passagiers voor wie er geen alternatief was, ontvangen direct een teruggave van de ticketkosten of kunnen hun reis uitstellen naar een ander moment (28 augustus 2022 – maart 2023).” Transavia vliegt normaal gesproken 55 keer per dag vanaf Schiphol, laat een woordvoerster weten.

Transavia had al besloten nog maar een zeer beperkt aantal tickets voor de zomer te verkopen om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen. “De verkoop vanaf de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Brussel blijft gewoon open, hoewel de vluchten daar nu snel vollopen.”

“Er is een groep die gedupeerd raakt door deze reductie in capaciteit”, stelt topman Marcel de Nooijer in de verklaring. “Dat doet pijn. Dit is een enorme strop voor onze passagiers en voor ons bedrijf. Het gedwongen reduceren van het aantal passagiers is zeer ongewenst en moet eenmalig en kortstondig zijn.”

Transavia kreeg net als andere luchtvaartmaatschappijen de opdracht om het aantal stoelen voor op Schiphol opstappende passagiers in juli te verminderen. Die maand waren er volgens de luchthaven anders dagelijks zo'n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. Transavia neemt nu ook al maatregelen voor augustus, volgens de woordvoerster om "mensen niet zolang te laten wachten".

Andere maatschappijen bekijken veelal nog hoe zij hun capaciteit gaan verminderen. Reisorganisatie Corendon verplaatste vorige week al 150 vluchten in juli en augustus van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport en zegt dat "alle vakanties die geboekt zijn op vluchten van Corendon zelf sowieso doorgaan".

KLM heeft eerder gezegd dat het ondanks de maatregelen waarschijnlijk weinig vluchten hoeft te annuleren. De belangrijkste gebruiker van Schiphol denkt dat het genoeg is om een limiet te stellen op het aantal tickets dat nog wordt verkocht.

LEES OOK: Schiphol verdeelt de pijn over vliegmaatschappijen: KLM moet in juli de helft van het stoelenprobleem oplossen