De nettowinst in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar kwam uit op 190,5 miljard yen. In dezelfde periode een jaar eerder, in het crisisjaar 2009 toen de autoverkopen volledig waren ingestort, moest het concern nog een verlies in de boeken zetten van 77,8 miljard yen. Het concern had te kampen met een enorme overcapaciteit waardoor er weinig overbleef van de winstmarge.

Toyota schrijft de hogere kwartaalwinst, over de periode april tot en met juni, toe aan een hogere verkoop en lagere kosten. Het concern behaalde de winst ondanks het wereldwijd terugroepen van tien miljoen auto’s en schadeclaims in de Verenigde Staten, omdat een defect aan de auto’s geleid zou hebben tot dodelijke ongelukken.

Terugroepacties

De terugroepacties hebben Toyota al veel geld gekost. Mede daardoor bedroeg de winstmarge in het eerste kwartaal slechts 4,3 procent. Ter vergelijking: de Japanse concurrenten Nissan en Honda behaalden in die periode marges van respectievelijk 8,2 en 9,9 procent.

Toyota verwacht de rest van het jaar vooral te kunnen profiteren van een aanhoudende sterke vraag uit China. Analisten voorzien dat de verkopen in de Japanse thuismarkt de komende kwartalen onder druk komen te staan. In Japan loopt in september een overheidsprogramma af om de verkoop van zuinige en milieuvriendelijke auto’s te stimuleren, juist het soort auto’s waar Toyota het van moet hebben.

Sterke yen

Ook zal de winst onder druk komen te staan door de sterke yen, weten analisten. Daardoor leveren Toyota's die buiten Japan worden verkocht, minder op. Toyota verwacht dit jaar ongeveer 60 procent van de productie in Japan te exporteren.

Vorige week maakte Toyota al bekend dat de verkopen in de eerste helft van dit jaar wereldwijd met 16,9 procent waren toegenomen tot 4,1 miljoen stuks. Ook andere Japanse automakers melden oplopende verkopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl