KLM gaat ‘absoluut niet’ verkocht worden. Dat zegt Alexandre de Juniac, de internationale bestuursvoorzitter van Air France-KLM zaterdag tegen de Volkskrant. Volgens De Juniac is de onrust over de mogelijke verkoop een goed voorbeeld van het wantrouwen van de Nederlanders.

De Juniac verwijt het Nederlandse KLM een kleine kwestie over kasgeld te hebben escaleren. Het gaat om een discussie over het overtollige kasgeld van KLM, dat de Franse bestuurder wilde onderbrengen in de moedermaatschappij. Op die manier zouden gezamenlijk betere leningen kunnen worden afgesloten. Maar dat was onbespreekbaar voor KLM.

Geen inbreker of Zonnekoning

De Juniac vindt de Nederlandse bezwaren maar geneuzel. “Eigenlijk wel. Voor een multinational is het normaal dat de kas gezamenlijk beheerd wordt”, zegt hij tegen de krant. “Het is idioot te denken dat geld op een rekening in Parijs zomaar zou kunnen verdwijnen. Dat is pure fraude.”

Volgens De Juniac zijn in Nederland binnen en buiten KLM mensen die altijd al tegen de fusie zijn geweest. “Die grijpen elke kans aan om kleine zaken op te blazen en de tegenstellingen te benadrukken.” Hij stelt dat ze nu een grens hebben overschreden. Volgens De Juniac is hij als ‘inbreker’ weggezet, wat hij opvat als een persoonlijke aanval. Ook zegt hij met de Zonnekoning te zijn vergeleken. “Omdat ik een tijdje geen kantoor hield bij Air France, maar elders in Parijs. Ik zou mij terugtrekken in mijn Paleis van Versailles, was het verwijt”, aldus De Juniac. Hij noemt dat verwijt belachelijk. “Iedereen mag langskomen.”

‘Merken blijven gescheiden’

De Juniac stelt daarnaast dat de Fransen zijn ‘afgeschilderd als een soort hegemonistische gekken die het bedrijf willen ontmantelen’. Terwijl Air France heel inschikkelijk is geweest, beweert De Juniac. ‘Dat was bij de Britten of Duitsers minder makkelijk gelukt.’

Volgens De Juniac hoeft niemand zich zorgen te maken dat KLM met Air France één merk wordt. "Dat hebben we laten onderzoeken, het is onverstandig. We hebben ieder onze eigen klanten, verknocht aan hun merk."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl