Tomtom koopt de digitale bedrijvengids ilocal,
zo maakte de navigatiespecialist maandag 7 december bekend.
Wat Tomtom betaalt voor ilocal is niet bekend gemaakt. Maar bij de aankoop van
kaartenmaker Tele Atlas in 2008, voor 2,8 miljard euro, valt deze acquisitie
ongetwijfeld in het niet.
Toch is de nieuwste aanwinst interessant, omdat het een idee geeft van de
strategie van Tomtom.
Zoektechnologie
De belangrijkste reden voor de aankoop van ilocal is diens technologie om een
database van bedrijven te bouwen, laat een woordvoerder van Tomtom in een
reactie weten.
Ilocal is een soort digitale Gouden Gids, die niet alleen bedrijfsnamen bij
elkaar zet, maar de zoekresultaten ook zo relevant mogelijk wil presenteren.
Deze technologie, die de bedrijven ook nog eens aan een locatie koppelt, is
interessant voor Tomtom. Op den duur, zo meldt het bedrijf, zullen deze data
op de kaarten van TomTom terug te vinden zijn.
Verrijken kaarten
Mede vanwege het nogal summiere
persbericht van Tomtom is het waarom van de overname "niet helemaal
duidelijk" voor analist Eric de Graaf van Petercam. Eén ding is hem
helder: "Content wordt steeds relevanter."
Dit is ook Tomtom duidelijk. In 2008 kocht de kastjesmaker Tele Atlas om naast
de kastjes ook met kaarten en andere relevante informatie geld te
verdienen.
"Nu is Tomtom bezig om veel informatie aan de kaarten toe te voegen",
zegt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. "Een dienst als ilocal
is weer van toegevoegde waarde."
Inmiddels concurreert Tomtom niet alleen meer met navigatiebouwers als Garmin
en met kaartenmakers als Navteq (gekocht door
Nokia) en AND.
Tomtom zit ook in het vaarwater van Google. De techniek van ilocal is weer
een concurrent van Googles Local Search, zegt Versteeg. "En die markt
(om in de buurt bedrijven of diensten te vinden, red.) is een enorme
groeimarkt."
Richting smartphones
Volgens Gilissen-analist Versteeg zoekt Tomtom een rol op de markt voor
smartphones. Internettelefoons zullen in toenemende mate geschikt zijn als
navigatiemiddel.
Tomtom zette al een eerste stap in die richting, toen het eerder in augustus
2009 een app
voor de iPhone presenteerde.
Maar eind oktober verloor het aandeel
Tomtom op één dag ineens 20 procent. De reden: Google
liet weten in mobiele navigatie te stappen. Toen was het beleggers al
duidelijk dat een partij als Google een geduchte concurrent kan zijn.
Mobiele markt moeilijk
De mobiele markt is heel interessant, maar ook vol concurrenten. Zo kondigde
Nokia maandag 7 december de 2710 Navigation Edition, een nieuwe telefoon met
navigatiemogelijkheid aan. En het Duitse navigatiebedrijf Navigon kwam
vrijwel tegelijkertijd met een persbericht over zijn nieuwste
iPhone-applicatie.
Uiteraard is Tomtom zich bewust van deze concurrentie. De overname van ilocal
toont dat Tomtom hard zoekt naar manieren om zijn kaarten zo interessant
mogelijk te maken.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl