Na een dramatische beursdag waarop TomTom bijna een kwart van zijn beurswaarde verloor, krijgt het navigatiebedrijf woensdag opnieuw een flinke tik om de oren.

Het aandeel opende bijna 10 procent lager in de MidKap-index.

De marktkapitalisatie van TomTom is nu gezakt tot ongeveer 1,40 miljard euro.

Beleggers zijn geschrokken van het bericht dat Renault, Nissan en Mitsubishi voor een samenwerking met Google kiezen. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards. Dat is volgens kenners een zware klap voor de Nederlandse navigatiedienstverlener.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google’s besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto’s.

“Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom”, aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen dinsdag. “TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis.”

De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan al belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. “En die gaan nu om, dat is pijnlijk”, constateert Versteeg.

Google laat z’n tanden zien op navigatiemarkt

De marktvorsers spreekt van een grote stap in de industrie, die volgens hem onder meer kiest voor Android “omdat met dit systeem veel beter realtime data geleverd” kan worden. “Mobieltjes met Android zijn overal. Je ziet daardoor gewoon de file realtime op het scherm oplossen.”

Een analist van Mirabaud liet weten het pijnlijk te vinden dat Renault, nadat het vorig jaar nog met TomTom werkte, nu kiest voor Android en Google.

TomTom liet per e-mail weten dat de relatie met Renault niet is veranderd. TomTom gaf eind 2017 aan met Renault samen te werken met het SYMBIOZ-programma voor autonoom rijden. Een woordvoerder van Renault wilde geen commentaar geven.

Een zegsman van de Renault-Nissan-alliantie zei dat er momenteel voertuigen met TomTom-kaarten van de band lopen. Het zal volgens hem enige tijd kosten voordat nieuwe wagens met Android worden vrijgegeven.

TomTom: we verliezen niet direct omzet, wel gevolgen voor orderinstroom

De deal die klanten van TomTom hebben gesloten met concurrent Google kost het Amsterdamse navigatiebedrijf niet direct omzet. Wel heeft de samenwerking gevolgen voor de orderinstroom, zegt financieel topman Taco Titulaer woensdag in een reactie tegen het ANP.

Volgens Titulaer worden in de automobielsector deals gesloten voor nieuwe modellen die pas over twee, drie of vier jaar verschijnen. Die orders vertalen zich pas later door in gevolgen voor de omzet. "Onze orderinstroom voor automotive was vorig jaar 400 miljoen euro. Dit jaar is de omzet van automotive iets meer dan de helft van dat bedrag."

TomTom kreeg dinsdag een enorme dreun op de beurs door het nieuws dat een samenwerkingsverband van Renault, Nissan en Mitsubishi kiest voor Google in nieuwe auto's. TomTom speelde bijna een kwart van zijn waarde kwijt en stond woensdag opnieuw op een stevig verlies.

Titulaer wilde niet ingaan op eventuele gevolgen voor de winstgevendheid van TomTom. "Wij gaan nooit in op de winstgevendheid voor een periode langer dan het lopende jaar."

De bestuurder voegt toe dat TomTom wel vaker een knauw krijgt door nieuws rondom Google. "Dit is niet de eerste keer. In 2009 zei Google dat ze Android naar de mobiele telefoon brachten. Dat had toen ook effect op ons aandeel."

TomTom werd bekend met zijn navigatiekastjes, maar die markt zakte in door de opkomst van navigatie-apps op smartphones. Tegenwoordig zet het bedrijf zwaar in op onder meer ingebouwde navigatiesystemen in auto's. Het biedt geen complete besturingssystemen aan, zoals Android Auto van Google. Fabrikanten kunnen naast Android Auto kiezen voor apps van derden, maar volgens Titulaer is dat in dit geval niet gebeurd.