Een woordvoerder van TNT wilde niet ingaan op ,,speculaties” over de verkoop van de Belgische marktleider in de huis-aan-huisbezorging van drukwerk. Hij verwees wel naar de eerder dit jaar uitgesproken strategie om de buitenlandse postactiviteiten te richten op markten waar TNT een sterke positie heeft.
,,Wij hebben eerder dit jaar al aangegeven de Europese postactiviteiten te willen focussen op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië”, aldus de woordvoerder. ,,Voor de overige activiteiten zoeken we mogelijkheden om waarde te creëren, bijvoorbeeld via partnerschappen.”
Voor de hand liggend
BD haalde vorig jaar 8,6 miljoen euro winst op een omzet van 91,6 miljoen euro. Op basis van deze cijfers en een geschat bedrijfsresultaat (ebitda) van 14 miljoen euro schat analist Sjoerd Ummels van ING de waarde van BD op ongeveer 70 tot 85 miljoen euro.
Volgens hem ligt een aankoop door een financiële groep, uitgeverij of reclamebedrijf het meest voor de hand. Concurrent De Post komt waarschijnlijk niet in aanmerking, omdat het marktaandeel van dat bedrijf op de Belgische markt voor ongeadresseerde post met een overname van BD te groot zou worden.
TNT, dat in 2009 een totale netto-omzet van 294 miljoen euro realiseerde in België, werkt momenteel aan de opsplitsing van de post- en expressactiviteiten in twee verschillende bedrijven. Het verwacht deze operatie begin volgend jaar te voltooien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl