Het is Valentijnsdag en als je single bent zit je vanavond misschien wel op Tinder te swipen.

De app is met naar schatting 50 miljoen gebruikers één van de grootste online-datingplatforms ter wereld. Maar de concurrentie neemt toe.

Hoewel Tinder een groot aantal gebruikers heeft voldoen andere datingapps zoals Bumble en Coffee Meets Bagel bij meer gebruikers aan de verwachtingen. In een recent onderzoek is gekeken naar de gebruikersbeoordelingen van 97 datingapps. De nadruk lag op de verandering in de waardering tussen 2015 en 2016. Van alle apps in het onderzoek had Tinder de grootste terugval in de kwaliteitsscore.

Toen mensen Tinder in 2012 begonnen te gebruiken voelde elke match als een adrenalinestoot en anders toch op z’n minst als een vonk. Maar die matches zijn al lang niet zo bijzonder meer. Ze leiden misschien tot een oppervlakkige ontmoeting, snelle seks of tot helemaal niks. Dat laat veel ruimte voor uitdagers van Tinder.

Tinder was de pionier op het gebied van “swiping apps”. Het op foto’s gebaseerde gebruiksscherm heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het ‘snelle seks’-imago. De app toont foto’s van mensen bij je in de buurt. Als je iemand leuk vindt, swipe je naar rechts en zo niet naar links. Als twee mensen elkaar naar rechts swipen is er een match en kunnen ze met elkaar chatten.

Omdat Tinder uitgaat van foto’s, hebben veel mensen het idee dat de meeste gebruikers van de app op zoek zijn naar seks. Die reputatie is een zegen voor concurrerende datingapps, zoals Bumble, Hinge, Happn, Coffee Meets Bagel, Siren en Her – en nog vele andere apps in binnen- en buitenland.

In Nederland zijn er volgens de Volkskrant zijn er dagelijks dertig miljoen swipes per dag op Tinder en heeft Happn inmiddels 480.000 gebruikers.

Lees ook op Business Insider

Het grootste verschil tussen die nieuwere apps en Tinder is dat foto’s minder belangrijk zijn. Ze geven gebruikers meer gelegenheid om hun interesses, persoonlijkheid en identiteit te laten zien.

Bumble

bumble1

Foto: Bumble, een datingapp die in 2014 is begonnen.

Bumble is een vrij populaire uitdager van Tinder met in 2015 naar schatting zo’n 800.000 gebruikers. Het heeft een vergelijkbaar gebruiksscherm als Tinder, maar heeft niet dezelfde reputatie als ‘snelle seks’-app. Dat komt omdat alleen vrouwen als eerste een bericht kunnen sturen naar hun matches. Mannen lijken van de app te houden, omdat vrouwen meer initiatief nemen een gesprek te beginnen.

Zo zegt de 26-jarige Tinder- én Bumblegebruiker Bryan Bumgardner dat hij betere matches krijgt op Bumble:

“Op Tinder kan ik makkelijk tien matches krijgen op een avond, maar de meeste zijn van vrouwen die niet antwoorden, gekken of mensen die na een maand terugschrijven en zeggen ‘oh, ik check deze app nooit'”

Maar op Bumble zijn vrouwen “zelfverzekerd genoeg om achter de man die ze willen aan te gaan.”

Siren

siren

Foto: Susie Lee en Katrina Hess, de oprichters van datingapp Siren.

Het eind 2015 op de markt gekomen Siren doet helemaal niet aan Swipes. Siren is alleen beschikbaar in de Amerikaanse steden Seattle en New York. Op de app wordt dagelijks een vraag gesteld en een feed laat antwoorden van gebruikers zien. Het idee is om de persoonlijkheid van de gebruikers bloot te leggen en er een goed beginpunt is voor een gesprek.

In het verleden zijn vragen gesteld als: “Als je een dag onzichtbaar was, hoe zou je die dag dan doorbrengen?” en “Wat was het eerste muziekalbum dat je van je eigen geld hebt gekocht?”

Volgens mede-oprichter Susie Lee voelen gebruikers zich minder een lustobject, omdat er niet geswipet kan worden:

“Dat swipen is leuk om te doen, maar als je dat toepast op mensen breng je ze terug tot objecten. Of je het nu voor schoenen doet of voor mensen, je kan ze zo wegvegen. Wij willen de strijd aangaan met het idee van shoppen voor mensen”, zei Lee in een eerder interview met Business Insider.

Hinge

De in 2014 begonnen app Hinge koppelt niet willekeurig vreemden aan elkaar, maar laat alleen mogelijke matches zien van mensen die Facebook-vrienden met elkaar delen. Een mooi uitgangspunt, zegt de 22-jarge biseksuele Michelle: “Het voelt als een veel natuurlijkere verbinding die je in de echte wereld ook zou kunnen maken, in plaats van alleen maar in de buurt van elkaar zijn, zoals bij Tinder.”

Hinge had tot oktober 2016 ook een swipe-scherm zoals Tinder, maar toen werd het een betaalde app met een tijdlijn van profielen die je kan ‘liken’ en waar je berichten naartoe kan sturen. Volgens Karen Fein van de marketingafdeling van Hinge “is 70 procent van onze gebruikers op zoek naar iets serieuzers dan dat gratis swipe-apps kunnen bieden.”

 

Good things come to those who swipe 😊

A post shared by Tinder (@tinder) on

Imagoprobleem

Het imago van Tinder als ‘snelle seks’-app is natuurlijk generaliserend, want mensen vinden ook echte relaties en liefde via de app. Volgens een onderzoek van Consumers’ Research duurt 13 procent van de relaties die gebruikers van Tinder hebben gemeld, langer dan een maand.

Maar het imagoprobleem geeft andere apps de kans om de concurrentie aan te gaan met Tinder. Nog geen enkele daarvan komt qua grootte in de buurt van Tinder, maar ze geven een fris en gevarieerd alternatief bij online dating. Meer keuze is nooit slecht als je op zoek bent naar een partner.