Drie factoren zijn van belang als je een carrièrestap overweegt: plezier, talent en vraag. Ze kunnen je helpen te beslissen of je je huidige baan moet opzeggen en daarna ook de weg wijzen naar een nieuwe uitdaging.

Dat zegt Lexi Reese, die onder meer 8 jaar voor Google werkte als personeelsmanager.

Ze heeft zelf een opvallend diverse carrière. Lexi Reese begon als documentairemaker, werkte op de afdeling zedendelicten van de New Yorkse officier van justitie en vervulde daarna managementposities bij American Express en Google. Tegenwoordig is Reese verantwoordelijk voor de personeelszaken van het softwarebedrijf Gusto.

“Mensen bereiken het meest wanneer ze écht eerlijk zijn over wat ze graag doen, waar ze goed in zijn en waar ze een grote vraag in de wereld, in de markt, waarnemen.” Elke keer als ze nadacht over een nieuwe stap in haar carrière, keerde Reese terug naar deze drie kernwaardes: plezier, talent en vraag.

Deze drievoudige aanpak vertoont de nodige overeenkomsten met de filosofie van Patty McCord, de voormalige ‘directeur talent’ bij Netflix. Ook zij vertelde tegen Business Insider dat je die drie dingen moet nagaan om te checken of je nog goed op je plek zit in je huidige baan of bij je huidige werkgever.

Reese leerde dat zelf in haar eerdere werkomgevingen. Ten eerste: het beviel haar erg goed om documentaires te maken en ze haalde veel voldoening haalde uit het vertegenwoordigen van slachtoffers van zedendelicten. Toch realiseerde ze zichzelf dat haar tijd daar beperkt zou zijn. “Ik was niet bepaald een expert en ik zag mezelf niet de beste worden in die vakgebieden, afgaand op m’n vaardigheden. Dat was lastig om onder ogen te zien.”

Een iets subtieler argument overtuigde haar om na acht jaar bij Google wederom de stap te wagen om te vertrekken. “Ik had veel plezier in de creatie van een wereld waar iedereen over de noodzakelijke informatie kan beschikken. Echter, ik zag mezelf meer werk aan de managementkant en niet zozeer aan de opbouw van een bedrijf.”

Lees ook op Business Insider

Bovendien wilde ze dichter bij de eindgebruiker komen te staan. Reese stelde zichzelf daarom de vraag: hoe kan ik terugkeren naar een branche die een specifiek marktsegment aanspreekt – een groep klanten die écht een bepaalde dienst nodig heeft. Zo kwam ze uit bij Gusto, dat kleine en middelgrote bedrijven adviseert over competitieve beloningen voor hun werknemers. Reese haalt nu energie uit het zoeken naar de balans tussen blije, gemotiveerde werknemers en een efficiënte bedrijfsvoering.

Ten slotte voegt Reese toe dat je altijd moet luisteren naar je innerlijke adviseur. “Die stem die je vertelt dat je genoeg gedaan hebt in deze rol en dat het tijd is om te gaan groeien en iets nieuws te proberen.”