Horecaondernemers en Thuisbezorgd liggen met elkaar in de clinch.

Beide partijen waren met elkaar in gesprek over de commissieverhoging voor maaltijdbezorgingen die Thuisbezorgd wilde doorvoeren, maar dat heeft niets opgeleverd.

Thuisbezorgd toucheert nu 12 procent commissie op elke bezorgde maaltijd die via internet bij een restaurant besteld is, de bezorgservice wil dat in januari optrekken naar 13 procent. Horecaondernemers zien dat niet zitten en zijn een initiatief gestart dat de boze ondernemers moet verenigen: Horeca in Actie.

Restaurants als collectief? Thuisbezorgd geeft niet thuis

Met het initiatief wil de horeca de commissieverhoging tegenhouden. De ruim 950 aangesloten restauranthouders willen als een collectief gezien worden en daarmee een lagere commissie bedingen. Thuisbezorgd weigert echter de restauranthouders als een collectief te zien.

Initiatiefnemer Sleman Mirza, restauranteigenaar in Enschede, is teleurgesteld in de opstelling van Thuisbezorgd. Volgens Mirza is de bestelwebsite niet alleen bezig zijn monopoliepositie te versterken, maar gaat Thuisbezorgd mogelijk ook optreden als leverancier. Mirza vreest dan gedwongen winkelnering.

Pariteit-clausule neemt ondernemers in de tang

Een andere steen des aanstoots is de zogeheten 'pariteit-clausule' die restaurants verbiedt op hun eigen website een lagere prijs voor maaltijden te hanteren dan via Thuisbezorgd. Ook Koninklijke Horeca Nederland kijkt daar met lede ogen naar. Voorzitter Robér Willemsen zegt te willen praten met alle partijen, ook met de politiek. Want waar andere Europese landen die clausule verbieden, daar blijft Nederland achter. Willemsen vraagt zich af waarom.

Mirza wil binnenkort een eigen platform lanceren om klanten te bedienen: een website waar aangesloten restauranthouders ook direct aandeelhouder zijn.

LEES OOK: Jitse Groen van TakeAway lacht om ‘concurrenten’ Deliveroo en Foodora