• De combinatie van eigen verbruik en handel op energiemarkt maakt thuisbatterij rendabel.
  • Bidirectioneel laden van elektrische auto’s levert extra inkomsten op.
  • Een pilot met Renault-deelauto’s breidt uit naar vier grote steden.

Huishoudens kunnen een thuisbatterij binnen vijf jaar terugverdienen door slim gebruik te maken van dynamische energieprijzen en zelf opgewekte zonnestroom. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot in opdracht van Zonneplan.

Wie daarnaast deelneemt aan onbalans- en congestiediensten, kan de opbrengsten zelfs verdubbelen. Ook elektrische auto’s met bidirectionele laadtechniek bieden kansen: ze slaan niet alleen stroom op, maar leveren deze ook terug aan het net wanneer de prijs hoog is.

Bidirectioneel laden breidt uit naar grote steden

In Utrecht rijden inmiddels vijftig Renault 5-deelauto’s van MyWheels die gebruikmaken van deze techniek.

Ze spelen in op dynamische prijzen en worden later dit jaar ook ingezet voor netcongestie-dienstverlening. Het project groeit eind dit jaar naar 200 auto’s, met uitbreiding naar Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam.