De opkomst van de unisex-show laat maar weer eens zien hoe moeilijk het is om mode aan de man te brengen. Letterlijk.

Het is een traditie: de vrouw heeft haar eigen modeweek, net als de man. Na New York en Londen streek het modegeweld voor de vrouw deze week neer in Milaan (Parijs is getrouw de laatste in het rijtje en start volgende week). Gisteren besloot Bottega Veneta te breken met die traditie.

Ontwerper Tomas Maier koos voor de lente/zomer 2017-show niet voor een presentatie met alleen vrouwenkleding, maar gaf ook de mannencollectie ruimte op het modeplankier. Het is voor het eerst in het vijftigjarig bestaan van het modehuis dat er werd gekozen om de twee collecties tegelijk te presenteren.

Geen eigen show meer dus tijdens de Milanese mannenmodeweek, maar opgenomen worden in de van oudsher veel grotere vrouwenshow. Het lijkt het begin van een veranderende modewereld, signaleert onder meer zakenkrant The Financial Times.

Ook Gucci kondigde afgelopen jaar aan dat ze vanaf maart 2017 de collecties voor vrouwen en mannen samenvoegen. Deze keuze is voor sommige modehuizen van financiële aard. De shows zijn duur en het aantal per jaar halveren lijkt daardoor niet meer dan logisch.

A model presents a creation from the Spring/Summer 2017 collection by Italian fashion house Bottega Veneta during the Milan Fashion Week, in Milan, Italy, 24 September 2016. The Women's collections are presented at the Milano Moda Donna from 21 to 26 September. EPA/MATTEO BAZZI

De verkoop van Bottega Veneta (onderdeel van Kering) daalde in de eerste helft van 2016 met 9,1 procent naar 571 miljoen euro. Ook  het Britse Burberry heeft het zwaar en wil 100 miljoen pond bezuinigen in drie jaar.

EPA. Bottega Veneta, show, 2017

Unisex-shows maken de distributie eenvoudiger: inkopers zien alle kleding nu op één plek en hoeven dus niet talloze keren per jaar de wereld af te reizen voor de afzonderlijke modeweken.

EPA. Model Joan Smalls showt de nieuwe collectie.

Lees ook op Business Insider

Burberry presenteerde afgelopen week zijn ready-to-buy-collecties tegelijk. Het is onderdeel van hun nieuwe strategie: consumenten hoeven niet meer maanden te wachten totdat de catwalkitems in de winkel liggen, maar kunnen direct inslaan.

De spring/summer 2016 campagne van Burberry gefotografeerd door Mario Testino.

Naast het kostenplaatje is ook de veranderende maatschappij een veelgehoorde reden om de mannenshow af te schaffen. De scheidslijn tussen man en vrouw wordt steeds minder duidelijk. Vrouwen shoppen op de mannenafdeling en mannenshows als die van Gucci bevatten kanten shirts en kleurrijke pakken met bloemen.

De Gucci Spring/Summer campagne van Glen Luchford.

Enige nadeel voor de bezoeker: bij Bottega Veneta kwamen 76 looks voorbij, wat de presentatie nogal lang maakte. Aan de ontwerpers de taak om de inkoper en modejournalist te blijven boeien.

bottega veneta, runway, show, bag,

Hoewel de rollen tussen man en vrouw steeds meer gelijk worden, lijken de mannen toch het onderspit te delven. Uiteindelijk was de eer aan Gigi Hadid (het 23-jarige topmodel) en Lauren Hutton (het 72-jarig ex-model en ster uit American Gigolo) om in oud-roze set en beige trenchcoat de Bottega Veneta-show af te sluiten.

ANP. Gigi Hadid en Lauren Hutton sluiten de show van Bottega Veneta af.