Business Insider Nederland en Diederik Heinink brengen de podcast-serie The Next Move. Met strateeg, spreker en auteur Heinink als host discussiëren topspelers uit het bedrijfsleven over leiderschap, strategie en disruptie in een nieuw tijdperk. The Next Move wordt gemaakt in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Het idee: telkens gaan twee CEO’s uit één sector met elkaar in gesprek, elk met een duidelijk onderscheidende strategie. Ze bespreken hoe ze hun leiderschap invullen, beslissingen nemen en strategische keuzes maken. Wat kun je daar als leider van leren?


Aflevering 6: Ron Vrijmoet (Deus) & Martijn Bertisen (Google) over positieve toepassingen van artificial intelligence

“We zijn het er allemaal over eens dat er goede regelgeving nodig is op het gebied van artificial intelligence en privacy. Maar het moet wel regelgeving zijn die ook de ruimte biedt om de mogelijkheden van ai te benutten en die marktinnovatie ondersteunt.”


Aflevering 5: Quinten Selhorst (Felyx) & Lex Hoefsloot (Lightyear) over duurzame mobiliteit en leiderschap bij snel groeiende scale-ups

“De meeste auto’s die nu op de markt zijn of in de pijplijn zitten, zijn in essentie een kopie van wat er in 2012 door Tesla is bedacht.”


Aflevering 4: Karien van Gennip (VGZ) & Bart Malenstein (Quin) over innovatie in de zorgsector

“Je voelt aan alles dat de zorgsector op een kantelpunt staat, als je kijkt naar digitalisering. Er gaat een patiëntenrevolutie komen.”


Aflevering 3: Jouri Schoemaker (Pieter Pot) & Michiel Witteveen (Mirage Retail Group/Blokker ) over online shoppen versus fysieke winkels

  • “Wij zijn groot in de buurt, en in de buurt ga je boodschappen doen. Dat zal bij ons zo blijven.”
  • “We wilden eerst laten zien: ‘Kijk, dit is wat consumenten willen, en het kán.’”

Aflevering 2: Lieke Schepers (Yacht) & Marcel Molenaar (LinkedIn) over uitdagingen en kansen op de arbeidsmarkt

“Er is veel vraag naar digitale vaardigheden: alles wat te maken heeft met digitale klantenservice en digitale marketing, en als derde logistiek die gekoppeld is aan de online wereld.”


Aflevering 1: Elske Doets (Doets Reizen) & Mattijs ten Brink (Sunweb) over rampjaar 2020 en strategische keuzes voor de reissector

“Het is makkelijker om de winkel te verbouwen als-ie dicht is, dan wanneer je vol in de operatie bent en het geld binnenstroomt. Dan is de urgentie voor verandering er veel minder.”