Klantgegevens zijn een van de meest waardevolle activa voor elke organisatie. Het is de basis waarop effectieve marketingstrategieën worden gebouwd, gepersonaliseerde klantervaringen worden ontworpen en duurzame groei wordt bereikt.

Het enorme volume, de snelheid en de verscheidenheid aan klantgegevens die tegenwoordig worden gegenereerd, vormen echter aanzienlijke uitdagingen.

Om door deze complexiteiten te navigeren en het volledige potentieel van zowel klant- als bedrijfsgegevens gecombineerd te benutten, hebben bedrijven een robuust marketingtechnologie-ecosysteem nodig. Dit klinkt logisch. Maar dan de praktijk… Daarom heeft Jan Hendrik Fleury, chief commercial officer bij het Amsterdamse markting analytics bureau Crystalloids, een boek vol praktische tips geschreven.

Het marketingtechnologie-ecosysteem noem Fleury het Customer Data Platform (CDP). Het boek heeft de titel ‘The Google CDP Book – Profiting from an Customer Data Platform on Google Cloud’.

Het is geschreven in het Engels en bevat use cases zoals deze:

Het boek bied je een uitgebreide gids voor het begrijpen, implementeren en gebruiken van CDP’s, met bijzondere aandacht voor het aanbod van Google Cloud Platform. Dit is de cloud tak van Google, bekend van onder andere Big Query en Looker. Deze tak groeit al jaren met 30 procent per jaar bij een omzet van tientallen miljarden. Dat heeft een reden.

Met dit e-boek slaat Fleury de ​​brug tussen de wereld van CDPs, public clouds zoals AWS, Azure, Google Cloud, AI en Machine Learning veel gebruikte marketing technologieën zoals Salesforce, Hubspot, Google Analytics, Google Ads en je organisatie, door het concept te demystificeren, de voordelen ervan toe te lichten en bruikbare inzichten te bieden in de toepassing ervan. 

Het boek introduceert het concept van een samengesteld ‘composable CDP’, de visie van Google voor een CDP, en geeft voorbeelden van architecturen, waarin de vier stadia van de gegevensstroom door een CDP worden beschreven.

Ten slotte neem Fleury je mee door de componenten van de CDP-oplossing van Google Cloud, de belangrijkste functies ervan, en geeft hij een praktische gids over hoe je aan de slag kunt gaan met een CDP op Google Cloud.

De digitale versie van het boek is kosteloos te downloaden voor adverteerders/gebruikers.