Een opvallende overwinning voor de mens in concurrentiestrijd met robots op de arbeidsmarkt: twee financiële analisten hebben een overtuigend argument geleverd dat te veel automatisering verantwoordelijk is voor de problemen bij Tesla, de fabrikant van elektrische auto’s waar miljardair Elon Musk de scepter zwaait.

De reden dat Tesla grote problemen heeft om de productie op te schalen ligt bij het feit dat Musk fanatiek heeft ingezet op een vrijwel volautomatische fabriek in Californië.

Volgens analisten Max Warburton en Toni Sacconaghi van adviesbureau Bernstein kan Tesla zijn nieuwe paradepaardje voor de middenklasse, de langverwachte Model 3, niet snel genoeg in grote aantallen opleveren. De schuld daarvoor ligt bij robots. He hele productieproces is te ambitieus, te riskant en te ingewikkeld.

Dit schrijven de analisten in een rapport:

“Wij zijn van mening dat Tesla te ambitieus is geweest met de automatisering van de Model 3-lijn. Weinigen hebben de situatie zelf kunnen aanschouwen (de fabriek is niet openbaar toegankelijk), maar we weten dit: Tesla heeft vergeleken met traditionele fabrikanten twee keer zoveel uitgegeven aan de productiecapaciteit.”

"Er is sprake van twee productielijnen bij de finale afwerking, waarbij robots voor de geautomatiseerde montage van opeenvolgende onderdelen zorgen. Juist hier lijkt Tesla in de problemen te komen."

Analist Max Warburton schrijft dat "automatisering in de finale assemblage niet werkt."

Het rapport van Bernstein signaleert ook dat  's werelds beste automakers, de Japanners, automatisering in de eindfase proberen te beperken omdat het "duur is en statistisch gezien een negatieve invloed heeft op de kwaliteit." De Japanse aanpak is om eerst het proces op orde te krijgen en daarna te kijken waar je robots kunt inzetten. Precies het tegenovergestelde wat Musk doet.

Tesla torst een zware schuldenlast met zich mee en kan het zich niet veroorloven te blijven voortmodderen met het productieproces.

Het aandeel van het bedrijf is meer dan 25 procent procent gekelderd in de afgelopen maand, vanwege zorgen dat Tesla niet kan voldoen aan zijn beloften ten aanzien van de Model 3 .

De afgelopen dagen hebben beleggers obligatieleningen van Tesla massaal gedumpt. Dinsdag verlaagde kredietbeoordelaar Moody's het waarderingscijfer voor Tesla, met als motivering dat de productie van de Model 3 aanzienlijk tekort schiet.

In het slotkwartaal van 2017 zei Musk tegen beleggers dat assemblage de grootste beperking was bij de productie van de Model 3. Elke auto bestaat uit tienduizenden componenten en het bedrijf kan deelproblemen maar in een bepaald tempo aanpakken.

Eén van de obstakels bij het verhelpen van mankementen in het productieproces is dat alles is geautomatiseerd, zeggen de analisten van Bernstein. Andere autofabrikanten die een vergelijkbare werkwijze hebben uitgeprobeerd, zoals Fiat en Volkswagen, zijn daarop terug gekomen.

 

tesla automation level chart

Foto: Bernstein

Volgens de analisten van Bernstein kun je met grootschalige automatisering in theorie arbeidskosten besparen op het werk van monteurs. Maar daar staat tegenover dat je dure ingenieurs moet inhuren voor het programmeren en onderhouden van de robots. Ook moet je rekening houden met de afschrijvingstijd van de robots. Per saldo is het dan erg lastig om een efficiëntievoordeel te behalen bij eindassemblage.

Het begint er dus op te lijken dat de poging van Musk om met behulp van robots een revolutionaire auto op de markt te brengen, veel geld heeft gekost. En dat er veel fouten zijn gemaakt. Misschien beginnen we nu pas te beseffen hoe kostbaar dat kan gaan uitpakken voor Elon Musk.