Tesla moet voor vrijwel alle auto’s die het merk in China heeft verkocht een software update doorvoeren. Volgens een verklaring van de Chinese toezichthouder SAMR moet de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, die een grote fabriek heeft in Shanghai, voor zo’n 1,1 miljoen auto’s een update uitvoeren vanwege een potentieel probleem met de versnellingssystemen van de voertuigen.

Het probleem met de Tesla-modellen doet zich volgens de toezichthouder voor als een bestuurder zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt om te vertragen. Wanneer de bestuurder dat doet, wordt er vaak extra vermogen overgebracht naar de accu van de auto om deze op te laden en kan het lijken dat de auto wat traag afremt. Dit kan volgens de Chinese toezichthouder het risico op botsingen vergroten.

Het gaat om de voertuigen die tussen januari 2019 en april dit jaar zijn gemaakt in de Tesla-fabriek in Shanghai of zijn geïmporteerd naar China.

Vertegenwoordigers van Tesla reageerden niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar van persbureau Bloomberg. De timing van het bericht van de Chinese toezichthouder is hiermee opmerkelijk, want de SAMR heeft ervoor gekozen dit zelf naar buiten te brengen, voordat Tesla een toelichting paraat had.

In China gebeurt het vaker dat westerse (en Chinese) bedrijven door de Chinese overheid onder druk worden gezet via publicitaire acties, waarmee de Chinese staat duidelijk maakt wie de touwtjes in handen heeft in het land.

Tesla voelt prijsdruk in China

Volgens gegevens van de Chinese autobranche en van Bloomberg Intelligence heeft Tesla tussen 2014 en maart dit jaar in totaal bijna 1,13 miljoen auto's verkocht in China.

Tesla maakte in 2022 meer dan 710.000 voertuigen in China. Dat was meer dan de helft van de wereldwijde productie van het bedrijf. De productie in de grote fabriek in Shanghai werd afgelopen jaar echter verstoord door het inmiddels losgelaten strenge coronabeleid in China.

Zonder onverwachte verstoringen zou de wereldwijde productie van Tesla dit jaar de 2 miljoen voertuigen kunnen benaderen, zei topman Elon Musk begin dit jaar.

Tesla verlaagde in januari de prijzen van zijn modellen in China, na eerdere verlagingen in oktober 2022. Andere autofabrikanten hebben ook prijsverlagingen aangekondigd om meer grip te krijgen op 's werelds grootste markt voor elektrische voertuigen, waaronder lokale spelers zoals Xpeng en Aito, dat wordt ondersteund door Huawei.

LEES OOK: ‘Tesla bouwt fabriek in Shanghai voor productie megabatterijen voor wind- en zonneparken’