• Topman Elon Musk van Tesla heeft lang geen prioriteit willen geven aan zijn belofte om een goedkope elektrische auto te ontwikkelen.
  • Musk was meer geïnteresseerd in de ontwikkeling van een robottaxi, vertelt zijn  biograaf Walter Isaacson aan Axios.
  • Hogere managers bij Tesla hebben Musk er nu van overtuigd dat de betaalbare Tesla voor de middenklasse er moet komen.
  • Lees ook: Tesla blijft prijzen verlagen op Chinese en Amerikaanse markt

Ondanks herhaaldelijke toezeggingen heeft Elon Musk, de baas van autofabrikant Tesla, tot nog toe geen prioriteit gegeven aan het ontwikkelen van een goedkope elektrische auto van rond de 25 duizend euro.

In plaats daarvan hield Musk zich bezig met de ontwikkeling van een volledig nieuwe robottaxi, zegt zijn biograaf Walter Isaacson tegen nieuwssite Axios. Maar managers bij Tesla hebben Musk ervan overtuigd om toch ook prioriteit te geven aan de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto.

De Tesla-baas vertelde hogere managers in november 2021 dat hij “20 miljoen” zelfrijdende robotauto’s per jaar wilde bouwen en voorspelde dat eigenaren meer dan 30 duizend dollar per jaar zouden kunnen verdienen door hun Tesla als zelfrijdende robottaxi te verhuren.

Musk wilde lange tijd dat deze robottaxi’s geen spiegels, pedalen en een stuur zouden hebben, ondanks protesten van zijn managementteam en zorgen over de vraag of Tesla’s Full Self-Driving-technologie wel klaar zou zijn.

Uiteindelijk hebben topmanagers bij Tesla hun baas ertoe aangespoord om zowel de robottaxi als een betaalbare elektrische auto te bouwen, met als uitgangspunt dat beide modellen dezelfde productielijnen kunnen delen.

Tijdens een evaluatie van het ontwerp eerder dit jaar hadden prototypes van zowel de robottaxi als de goedkope elektrische auto een futuristisch ontwerp dat niet leek op de langverwachte Cybertruck.

Belofte over Tesla van $25.000

Musk heeft niet echt een goede reputatie wat betreft het nakomen van beloftes om een goedkope elektrische auto te bouwen. In de begindagen van Tesla was het Masterplan van Musk om de winst van duurdere modellen, zoals de Roadster en Model S, te gebruiken om goedkopere modellen te financieren.

Het idee was dat de Model 3 de meest betaalbare Tesla zou worden, maar dit model werd gelanceerd met een prijs vanaf 52 duizend dollar, terwijl het ooit de bedoeling was om de Model 3 op 35.000 dollar te prijzen.

In 2018 zei Musk dat zijn bedrijf er ongeveer drie jaar over zou doen om tot een prijs van 25.000 dollar te komen. In 2020 beloofde hij opnieuw een elektrische auto voor die prijs over nog eens drie jaar, dit keer een volledig zelfrijdende wagen.

Begin 2022 vertelde Musk investeerders dat het bedrijf er niet echt mee bezig was. Hij zei toen dat Tesla te veel andere projecten in ontwikkeling had.

Die aarzeling heeft de weg vrijgemaakt voor andere fabrikanten van elektrische auto's om zich te richten op het prijsniveau van rond de 25.000 dollar of euro. Elektrische auto's zijn gemiddeld duurder in aanschaf dan auto's met een verbrandingsmotor, wat een belemmering vormt voor een brede acceptatie onder consumenten.

Onlangs zeiden analisten dat Tesla's plannen om in Mexico auto's te bouwen wel eens een route kunnen zijn naar een model van circa 25 duizend dollar voor de brede massa.

LEES OOK: Prijsverlagingen van Tesla jagen de verkopen aardig aan: de grote vraag is wat dit met de winstmarge doet