Miljardair Elon Musk heeft grootste plannen met Tesla, de Californische fabrikant van elektrische auto’s. Maar tussen beloven en leveren zitten nog een behoorlijke kloof.

Met Tesla wil ondernemer Elon Musk een doorbraak forceren in het gebruik van elektrische auto’s. De Model 3, die eind 2017 op de markt komt tegen een prijs van ongeveer 35 duizend euro, moet de belangrijkste aanjager worden.

In 2018 wil Tesla in staat zijn 500 duizend auto’s per jaar af te leveren. Die claim staat vooralsnog in scherp contrast tot de werkelijke productiecijfers, zo bleek ook zondag weer.

Tesla: levering blijft achter

Tesla Motors heeft in het tweede kwartaal 14.370 auto’s van de band zien rollen. En dat is minder dan de 17.000 die het zelf vooraf had verwacht, zo bleek zondag uit een verklaring van de elektrische autobouwer.

Het bedrijf merkt daarbij op dat de piek van de productie in de laatste weken van het kwartaal viel. Tesla voorziet in de tweede helft van het jaar in totaal 50.000 wagens te produceren. De hele jaarproductie komt daarmee iets onder de prognose van 80.000 tot 90.000 stuks uit.

Tesla heeft overigens wat problemen om de auto's op tijd bij zijn klanten af te leveren, om aan de doelstellingen te voldoen. Er staan nog ruim 5000 wagens op vrachtauto's richting afnemers, maar deze worden pas geleverd in het eerste deel van het derde kwartaal.

Aandeelhouders onrustig

Voor beleggers stapelen de risico's zich intussen op, zo signaleert zakenkrant The Wall Street Journal. Tesla investeert grootschalig en jaagde er in de vier kwartalen tot eind maart 2 miljard dollar aan contanten doorheen.

Bovendien werd afgelopen maand bekend dat Musk met Tesla een ander bedrijf wil overnemen, waar hij ook grootaandeelhouder is. Het gaat om zonne-energiebedrijf SolarCity.

Al deze plannen staan of vallen met het uiteindelijke vermogen van Tesla om een betrouwbare massa-producent van elektrische auto's te worden.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl