• Tesla’s wereldwijde aandeel op de markt voor elektrische auto’s zakte in april terug naar 11 procent.
  • De dominante positie van Tesla in de VS staat onder druk.
  • Op de korte termijn lijkt Tesla ook last te hebben van dalende verkopen in China.

Tesla verliest zijn grip op de markt voor elektrische auto’s. In april zakte het wereldwijde marktaandeel van de automaker terug naar het laagste niveau sinds januari 2019, zegt analist Dan Levy van Credit Suisse.

Terwijl de concurrentie op de markt voor elektrische auto’s toeneemt, zakte Tesla’s marktaandeel tussen maart en april van 29 procent naar 11 procent.

Oud-CEO Mark Fields van Ford zei tegen de tv-zender CNBC dat CEO Elon Musk van Tesla in toenemende mate de hete adem van andere autofabrikanten in zijn nek voelt.

“Een van de vele verdiensten van Musk is dat hij de auto-industrie dwong om elektrische auto’s serieus te nemen”, zegt Fields. “Hij krijgt nu met sterke concurrentie te maken en het marktaandeel komt onder druk te staan.”

Concurrentie op Amerikaanse en Europese markt neemt toe voor Tesla

Hoewel Tesla marktleider blijft in de VS, krimpt het marktaandeel van de firma van Musk. In april alleen al zakte het Amerikaanse marktaandeel van 72 procent naar 55 procent.

Volgens analist Levy heeft de krimp te maken met zowel recente prijsstijgingen van elektrische modellen van Tesla, als met de snel opkomende concurrentie van autofabrikanten als Ford en General Motors.

In Europa is het intussen Volkswagen dat aan kop gaat, terwijl de nieuwe Mustang Mach-E in de VS voor flinke concurrentie zorgt.

Lees ook op Business Insider

General Motors genereerde de afgelopen maanden ook flink wat rumoer in de VS rond de aangekondigde lancering van zijn elektrische Hummer en de introductie van de Chevrolet Silverado elektrische pick-uptruck.

Op de beurs kende het aandeel Tesla in 2020 een ongekend sterke opmars, maar sinds begin dit jaar is sprake van een kentering. De koers van Tesla daalde dit jaar al met meer dan 14 procent.

Tesla’s verlies op de beurs betekent winst voor Ford. Het aandeel Ford steeg dit jaar met bijna 70 procent.

Daling van bestellingen in China

Intussen is het van groot belang voor Tesla hoe de verkopen in China zich ontwikkelen. Op korte termijn lijkt het Amerikaanse bedrijf last te hebben van een dalende vraag, schrijft Juro Osawa van nieuwssite The Information.

Vergeleken met een maand eerder zakte het aantal bestelde auto’s in China in mei met bijna 50 procent, aldus Osawa. Afgelopen maand werden er in dat land slechts 9.800 Tesla’s besteld, wat bijna een halvering is ten opzichte van april, toen er nog 18.000 exemplaren werden besteld.

Tesla beleefde in januari een piek in de Chinese bestellingen na de introductie van de Tesla Model Y SUV, maar de bestellingen liepen de afgelopen maanden gestaag terug.

China is de grootste markt voor elektrische auto’s en was in 2020 goed voor 41 procent van de mondiale verkoop, schrijft researcher Canalys.

Het land is cruciaal voor Tesla: in het eerste kwartaal was China goed voor 29 procent van Tesla’s wereldwijde omzet.

Oud-werknemers van Tesla vertelden aan The Information dat China waarschijnlijk liever ziet dat plaatselijke spelers als Nio en Xpeng Motors succes hebben in plaats van het Amerikaanse Tesla. En recente veiligheidsproblemen zijn niet goed voor het imago van de Amerikaanse autoproducent in China.

Een reeks ongelukken met Tesla’s heeft twijfel gezaaid over het remsysteem van Tesla. Chinese mediasites hebben hierover uitgebreid geschreven.

Het aandeel Tesla zakte donderdag op de beurs met 4 procent, nadat bekend werd hoezeer de Chinese bestellingen waren teruggelopen.

LEES OOK: Ford doet het in 2021 beter dan Tesla op de beurs – en die trend kan zich nog wel even voortzetten