ANALYSE – Onder startups is het gebruikelijk dat wanneer een jong bedrijf geld ophaalt het een aantal jaar in stilte werkt aan een product of dienst. Pas als dat klaar is om op de markt te brengen, treedt het bedrijf uit de luwte om te onthullen wat voor moois het in de aanbieding heeft.

Tijdens zo’n ‘onzichtbare periode’ moet een bedrijf natuurlijk wel met een goed product komen. Maar het voordeel van werken in de luwte is dat je tijd hebt om aan iets te sleutelen, zonder dat de buitenwereld continu meekijkt en commentaar levert.

Voor de maker van elektrische auto’s Tesla zou het helemaal niet zo slecht zijn als het bedrijf weer eens zo’n stille periode zou inlassen. Het jaar 2018 verliep tumultueus met de productieproblemen rond de Model 3, terwijl topman Elon Musk ruzie kreeg met beurstoezichthouder SEC. Positief was wel dat Tesla twee kwartalen op rij winst boekte en een recordaantal van 250.000 auto’s afleverde.

In 2019 is Tesla aan de productiekant zwak gestart. In het eerste kwartaal werd verlies geleden en de omzet daalde fors. Afgelopen week keerde het realiteitsbesef terug: Tesla erkende voor 2,7 miljard dollar aan vers kapitaal nodig te hebben om verder te kunnen.

Tesla kan 2 dingen doen in 2019

tesla enhanced autopilot video

Foto: een zelfrijdende Tesla. Bron: Tesla

Als Tesla een paar miljard dollar ophaalt bij beleggers, krijgt het bedrijf in 2019 de ruimte om zaken intern beter op orde te brengen. Het bedrijf kan dan twee dingen doen.

Op de eerste plaats is er de mogelijkheid om aandacht te geven aan een nieuwe Grote Kans: zelfrijdende taxi's. Topman Elon Musk gelooft sinds een jaar of drie dat zelfrijdende auto's een belangrijke trend zijn.

Een paar weken geleden presenteerde Tesla een reeks interessante resultaten van de inspanningen op het gebied van zelfrijdende auto's. Musk gaf aan dat de technologie voor zelfrijdende voertuigen nog forse kapitaalinvesteringen vergt van Tesla. Je kunt er dus van uitgaan dat Tesla een groot deel van de kapitaalinjectie voor dat doel zal gebruiken.

Maar Tesla kan ook iets anders doen: zorgen dat het een succesvolle autoproducent wordt.

Tot nog toe is Tesla een buitenbeentje in de auto-industrie, maar het bedrijf kan niet voor eeuwig een speeltuin blijven. De reden hiervoor is dat Tesla dominant is op de markt voor elektrische auto's. Die markt is klein, maar het is cruciaal dat Tesla de belangrijkste speler blijft als deze markt groeit. Dat wil zeggen: cruciaal voor Tesla.

De reden hiervoor is dat het voor nieuwe toetreders niet extreem lastig is om actief te worden op de markt voor elektrische auto's. Bovendien verdienen traditionele automakers zoveel geld dat ze makkelijk flinke bedragen kunnen spenderen aan projecten voor elektrische auto's.

Voor Tesla geldt dat het in staat moet zijn de beste prijs-kwaliteitverhouding te bieden op de markt voor elektrische auto's, omdat het simpelweg geen andere bedrijfsactiviteit heeft. Zonder elektrische auto's is het einde verhaal voor Tesla.

Tesla moet winst maken met elektrische auto's om z'n financiële positie te versterken en dat betekent dat het productieproces geoptimaliseerd moet worden. Saai, maar waar.

Elon Musk moet zich inhouden

elon musk nike

Foto: Elon Musk. AP Photo/Jae C. Hong

Mijn hoop is dat Tesla 2,7 miljard dollar ophaalt bij beleggers en zegt: "Hartelijk dank,  we gaan nu even in alle rust uitvogelen hoe we geld kunnen verdienen door op reguliere basis auto's te maken en te verkopen."

Gelet op wat Musk heeft gezegd over zelfrijdende voertuigen denk ik niet dat dit gaat gebeuren. Maar als Musk ongeveer hetzelfde zegt, met als verschil dat Tesla gaat broeden op zelfrijdende auto's, zou dat wat mij betreft ook prima zijn. Hoe dan ook, Tesla zou zich een tijdje koest moeten houden

Elon Musk vindt het lastig om uit de publiciteit te blijven, dus ik weet niet of Tesla zichzelf kan afzonderen. Maar helemaal onmogelijk is dat niet.

Wat Tesla tot nog toe heeft neergezet aan ideeën over robottaxi's is behoorlijk indrukwekkend. Daar heeft het bedrijf niet eerder over gerept. Tijdens de presentatie voor beleggers van enkele weken geleden bleek dat Tesla een eigen chip heeft ontworpen voor zelfrijdende taxi's, terwijl het afgelopen jaar ook een kwart miljoen auto's verkocht.

Tesla is dus in staat om in stilte te werken. Mijn advies is om de kapitaalinjectie van beleggers te accepteren en dan verder geen mededelingen meer te doen dit jaar.

LEES OOK: Tesla ontdekt hoe het is als Chinese consumenten boos worden: bijtende kritiek nadat een Model S spontaan in brand vloog