- De Nederlandse Mahican Gielen werkt als radioloog in Denemarken en heeft in april haar Tesla ingeruild voor een BYD Sealion 7.
- Gielen verkocht haar Tesla vooral vanwege alle politieke bemoeienis van Elon Musk.
- Volgens haar is de BYD goed gebouwd, maar ontbreken er een aantal technische snufjes die haar Tesla wel had.
- Lees ook: Elon Musk officieel gestopt met werken voor de Amerikaanse regering – hij zou vooral teleurgesteld zijn
We wonen in Denemarken, in het stadje Hjørring, maar komen uit Nederland. Mijn man en ik zijn allebei artsen: ik ben radioloog en hij is cardioloog.
Ik kocht drie jaar geleden een Tesla Model 3. Het was mijn eerste elektrische auto en ik wilde al jarenlang een Tesla.
Mijn kinderen drongen er zelfs op aan, omdat ze wisten dat ik op zoek was naar een nieuwe auto. Ze zeiden “Mama, het moet een Tesla zijn. Dat is de beste auto. Het is een groene auto. Hij redt de planeet.”
Ik moet zeggen dat ik gek was op die auto. Het was zo’n enorm verschil met de gewone brandstofmotoren en hij had zoveel gave features. Ik mis hem soms nog steeds.
De eerste keer dat ik niet zo blij was met Tesla is toen het bedrijf de prijzen ging verlagen. Ik had mijn auto vlak daarvoor gekocht, dus dat deed pijn.
Dat Elon Musk voor de regering van Donald Trump ging werken was de druppel. Ik ben dol op auto's, maar als het bezit van een Tesla constant wordt overschaduwd door gedoe rond de CEO en mensen me vragen of ik daar last van heb, dan is de lol er snel vanaf.
Ik wilde er simpelweg geen hoofdpijn meer van hebben.
Ik weet dat Tesla veel meer is dan alleen Musk. Maar als de CEO zo zichtbaar is, wordt hij een met het bedrijf. En ik baal er echt van, want ik hield van het merk. Ze waren zo innovatief en zo vernieuwend.
Maar Musk gaat echt te ver. Ik dacht echt: weet je wat? Ik ga de auto verkopen. Het gaat echt niet meer beter worden, dus ik neem mijn verlies.
Een BYD kopen

Ik verkocht in april mijn Model 3 voor 150.000 Deense kronen (zo'n 20.000 euro), terwijl ik daar in 2022 een bedrag van 350.000 Deense kronen (zo'n 47.000 euro) voor had betaald. En ik kocht direct daarna een BYD Sealion 7 Excellence.
[Opmerking van de redactie: BI heeft de aankoopprijs van de BYD Sealion 7 Excellence van Gielen niet kunnen verifiëren. De vanafprijs is 390.000 Deense kronen (omgerekend ruim 52.000 euro).]
Ik was niet van plan een SUV te kopen, maar ik zag de Sealion 7 in een showroom en vond hem er fantastisch uitzien.
Het was een beetje impulsief, maar ik ben er echt heel blij mee.
De kwaliteit van de bouw is vergelijkbaar met een Mercedes en de auto voelt echt heel luxe aan.
Hij is anders, maar heeft ook veel gave features, zoals een head-up display (HUD) die rechtstreeks informatie projecteert op de voorruit en fysieke knoppen, die ik bij Tesla miste.
Het beste van de auto is hoe solide hij is. Ik zeg altijd tegen mensen dat mijn Tesla een speelgoedauto leek in vergelijking met deze, omdat hij altijd aan het rammelen was.
Als het vroor kon je soms deur niet dicht doen en als je met de Tesla in de regen reed hoorde je soms klotsende geluiden alsof er water in de auto aan het druppelen was. Dus de kwaliteit van de bouw was echt heel anders.
Het bereik is ruim voldoende voor mij en de software werkt prima. Het is ietsjes langzamer en minder intuïtief dan de software van Tesla, maar alles bij elkaar ben ik er tevreden mee.
Ik vind het geweldig dat er Chinese elektrische auto's op de Europese markt komen. Ik vind echt dat de markt open moet zijn en zij hebben echt iets te bieden.
Voor mij zijn de meeste Europese merken saai. Ze doen altijd hetzelfde, maar deze merken doen iets nieuws.
Zelfs als mensen ze niet kopen, dan dwingen ze Europese merken hun grenzen te verleggen en meer te doen. Dus ik denk dat het voor iedereen goed is als er meer beschikbaar komen in Europa.
Ontbrekende snufjes
Er is een aantal features van mijn Tesla die ik nu mis, maar ik hoop dat die met software-updates ook kunnen worden toegevoegd aan de BYD.
De Tesla gaat open en weer op slot als je je telefoon alleen maar in je tas of broekzak hebt. Met de BYD moest ik echt weer wennen om de knop op de autosleutel in te drukken om de auto open en dicht te doen.
Bij het opladen van de auto deed de Tesla automatisch het klepje van de oplaadaansluiting open en ook weer dicht. Ik heb met de BYD een tijdje met een open klepje rondgereden, omdat ik daar zo aan gewend was.
Mijn kinderen waren ook dol op de 'Santa Mode' van Tesla en de app van Tesla heeft ook weer meer features dan die van de BYD.
De feature die ik echt ga missen is dat Tesla automatisch de ramen ontdooide via de app. Dus ik heb de laatste paar jaar niet hoeven krabben. Dat is nu met de zomer op komst geen probleem, maar ik weet nu al dat het in de winter heel vervelend gaat worden.
Je kan over dingen heenstappen die mis zijn met Tesla, omdat hij zo makkelijk was in het gebruik, bijna zoals een iPhone. Maar uiteindelijk zijn sommige zaken echt niet goed.
Een van de redenen om mijn auto te verkopen, was de bouwkwaliteit. Hij begon wat ouder te worden en ik moest steeds vaker naar de garage.
Het pad dat Musk is ingeslagen is extreem frustrerend. Dat doet echt pijn, want ik was echt fan van het merk. Het is heel verdrietig voor een bedrijf dat zo veelbelovend was en zo veeI meer had kunnen betekenen.
LEES OOK: 5 veelzeggende grafieken over de verhitte strijd tussen Tesla en zijn Chinese rivaal BYD