In de Verenigde Staten is het seizoen voor de publicatie van de tweedekwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven in volle omvang losgebarsten. Woensdag nabeurs kwamen twee bekende aanbieders van consumentenproducten aan de beurt: de fabrikant van elektrische auto’s Tesla en streamingdienst Netflix. 

Tesla heeft in het afgelopen kwartaal de omzet zien stijgen naar bijna 25 miljard dollar. Dat is 47 procent meer dan een jaar eerder. Tesla had eerder al gemeld dat er in de afgelopen periode een recordaantal elektrische auto’s werden afgeleverd.

De nettowinst van het in het Texaanse Austin gevestigde bedrijf bedroeg 2,7 miljard dollar, wat 20 procent meer is dan een jaar eerder.

Zowel de winst als de omzet waren iets hoger dan analisten hadden verwacht. Er werd echter vooral gekeken naar de winstmarge over het tweede kwartaal, omdat Tesla de verkopen van auto’s heeft aangejaagd met forse prijsverlagingen. De bruto winstmarge van Tesla kwam in het tweede kwartaal uit op 18,2 procent en dat was lager dan de 18,8 procent marge waar analisten gemiddeld op rekenden.

In de nabeurshandel daalde het aandeel Tesla in de VS met 4 procent.

Om de verkoop aan te jagen heeft het bedrijf onder leiding van topman Elon Musk de prijzen verlaagd. In het tweede kwartaal kregen 466.140 nieuwe Tesla’s een eigenaar. Dat was 83 procent meer dan een jaar geleden. Dit is dus wel ten koste gegaan van de winstmarge.

Naast het verlagen van de verkoopprijzen van de modellen introduceerde Tesla ook andere extraatjes, zoals drie maanden gratis snelladen in de Verenigde Staten voor auto's die voor 30 juni zijn afgeleverd om kopers te verleiden.

Tesla is nog altijd veruit de grootste fabrikant van elektrische voertuigen op de Amerikaanse thuismarkt, maar krijgt te maken met steeds meer concurrentie over de hele wereld. In de grote automarkt China blijft het bedrijf achter bij de Chinese concurrent BYD.

Het concern handhaafde zijn doelstelling voor een productie van circa 1,8 miljoen auto's in heel 2023.

Netflix: omzetverwachting voor derde kwartaal stelt teleur

Videostreamingdienst Netflix heeft in het afgelopen kwartaal het aantal abonnees flink zien groeien. In totaal kwamen er 5,9 miljoen nieuwe klanten bij voor Netflix waarmee het bedrijf nu wereldwijd 238,4 miljoen abonnees telt. De onderneming uit het Californische Los Gatos heeft het delen van accounts aan banden gelegd. Daardoor hebben meer mensen een eigen account geopend bij Netflix.

De groei valt sterker uit dan verwacht, want analisten op Wall Street rekenden in doorsnee op bijna 2,1 miljoen nieuwe abonnees.

Netflix, dat momenteel onder meer populaire series aanbiedt als The Witcher en Beef en films als Extraction 2, The Mother en Murder Mystery 2, trok in het eerste kwartaal nog 1,75 miljoen nieuwe klanten, wat fors minder was dan de bijna 7,7 miljoen in het vierde kwartaal van vorig jaar.

Netflix vraagt gebruikers nu een hogere vergoeding als zij hun account willen delen. Het bedrijf heeft namelijk te kampen met felle concurrentie van bijvoorbeeld Disney+, HBO Max en Amazon Prime en wil zo de inkomsten spekken.

De omzet ging met bijna 3 procent omhoog tot 8,2 miljard dollar in vergelijking met een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 1,5 miljard dollar.

Netflix gaf aan voor het derde kwartaal te rekenen op een omzet van 8,5 miljard dollar. Dat is dan wel weer wat minder dan analisten hadden voorspeld en beleggers reageerden in de nabeurshandel negatief. Het aandeel Netflix zakte met 8 procent.

LEES OOK: Tesla’s grootste Chinese concurrent werkt aan een snellere manier om lithium te winnen in Chili