De Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports heeft zijn jaarlijkse tevredenheidsonderzoek uitgebracht. Een aantal merken worden uitgelicht in het rapport.

Zo deed Tesla het erg goed, en eindigde op de eerste plek. Maar liefst 91 procent van de huidige (Amerikaanse) eigenaren zegt dat ze zo weer een Tesla zouden willen kopen.

“In onze merkenranglijst wordt de gehele productlijn van een merk meegenomen”, aldus Mike Monticello van Consumer Reports.

Hij voegde daar aan toe dat “producttevredenheid wordt bepaald door het percentage eigenaren dat ‘zeer zeker’ antwoordde op de vraag of zij dezelfde auto weer zouden kopen, als ze hun aankoop opnieuw zouden moeten doen.”

De methodologie van het onderzoek zat redelijk simpel in elkaar. “Om goede of negatieve gevoelens voor een merk te meten, namen we een gemiddelde van de tevredenheidsscores van elk product van het merk. Er moeten tenminste twee modellen zijn met beschikbare data. Voor deze analyse richtten we ons op auto’s tussen 2014 en eind 2017, om de huidige staat van de merken te meten. Er was data beschikbaar van 300.000 auto’s.”

Porsche eindigde als tweede op de ranglijst. 84 procent van de eigenaren zei hun huidige auto weer te zullen kopen. Audi, Subaru en Toyota waren de overige merken in de top 5.

Tesla’s hoge score voor merkloyaliteit is een waarschuwing voor de vele automakers die Tesla-concurrenten bouwen. Als bijna 100 procent van de Tesla-eigenaren zegt weer een Tesla te willen kopen, is het merk bijna onmogelijk om ‘te veroveren’.

Het betekent ook dat het merk een sterk beeld naar buiten projecteert. In Tesla’s geval is dat meer gefundeerd op het verhaal van het bedrijf en het charisma van CEO Elon Musk, dan een groot marketing- en advertentiebudget.

Dat Tesla in zo’n korte tijd, zo’n hoge merkloyaliteit heeft op weten te bouwen, is misschien nog wel indrukwekkender dan het aantal elektrische auto’s dat het heeft verkocht.

LEES OOK: Met de ‘betaalbare’ Model 3 rijdt Tesla de afgrond in, zegt een hedgefondsmanager