De bedoeling is dat klanten bij drukke evenementen, op Nieuwjaar of op
Koninginnedag, wel gewoon kunnen blijven bellen en sms’en. Een woordvoerster
van het telecombedrijf bevestigde zaterdag berichtgeving hierover in het AD.
Met de proef in de regio Den Haag en Rijswijk hoopt de telecomprovider een
manier te vinden om het netwerkverkeer tijdens piekuren beter te verwerken.
Nu gebeurt het nogal eens dat op momenten van veel dataverkeer het netwerk
overbelast raakt.
Door bepaalde applicaties die veel capaciteit opslokken tijdelijk af te
sluiten, voorkom je dat klanten niet meer kunnen bellen en sms’en. Daarbij
valt te denken aan de videodienst YouTube of het versturen van videofilmpjes.
Dataverkeer
Vooral door de opmars van de smartphone ziet T-Mobile het dataverkeer steeds
meer toenemen. Hoewel het bedrijf de capaciteit van het netwerk vorig jaar
nog verdubbelde, blijft deze per definitie beperkt. Ruim de helft van de
smartphonegebruikers maakt gebruik van het netwerk van T-Mobile.
De toenemende populariteit van smartphones maakt het capaciteitsprobleem
alleen maar nijpender. ,,We willen met de proef bekijken welke diensten het
belangrijkst zijn voor klanten. Door het netwerk verder te optimaliseren
moeten die diensten tijdens piekdrukte gewoon door kunnen gaan”, aldus de
woordvoerster.
De mobiele breedbandapplicaties op smartphones vergen ook veel van de
batterijen van de apparaatjes. Samen met Nokia Siemens Networks onderzoekt
T-Mobile hoe de levensduur van batterijen is te vergroten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl