Dat meldt het telecombedrijf 12 mei bij de bekendmaking van de cijfers over
het eerste kwartaal.
Ten opzichte vande eerste drie maanden van 2009 is het dataverbruik, dat
hoofdzakelijk bestaat uit mobiel internet, verdubbeld. Deze toename was
volgens woordvoerder Henny van der Heiden "sterker dan verwacht".
T-Mobile is volgens de woordvoerder altijd bezig met het verbeteren van zijn
netwerk. "Toch krijgen we wel vragen om een betere dekking op sommige
plaatsen." Naast een betere dekking, zijn nieuwe investeringen in het
netwerk ook bedoeld om de groeiende stroom mobiele data te verwerken.
Ebitda verdubbeld
De mobiele provider heeft het afgelopen kwartaal 442 miljoen euro omgezet,
een bedrag dat bijna gelijk is als in het eerste kwartaal van 2009. De
Ebitda, de winst voor afschrijvingen en belastingen, verdubbelde ruim, naar
102 miljoen euro.
Dit komt voor een belanrijk deel door kostenbesparingen, alsdus zegsman Van
der Heiden van T-Mobile.
Meer omzet per gebruiker
Wat verder opvalt, is dat de gemiddelde omzet per gebruiker in de lift zit.
Begin 2009 was dit 22 euro per klant, het afgelopen kwartaal was dit 27 euro
per klant. Een belangrijke reden hiervoor is dat T-Mobile de afgelopen tijd
veel inactieve pre-paid nummers heeft geschrapt.
Meer geld om bellers te paaien
In 2009 heeft T-Mobile de uitgaven om bellers te lokken en te behouden naar
beneden geschroefd. In het eerste kwartaal van 2010 zijn deze bedragen
echter weer gestegen.
Voor iedere gemiddelde nieuwe klant, dus abonnees én pre-paid bellers, geeft
T-Mobile 137 euro uit. Een nieuwe abonnee kost T-Mobile gemiddeld zelfs 263
euro. Denk hierbij aan gesubsidieerde telefoons en andere lokkertjes.
Dat het lokken van nieuwe klanten meer kost, heeft deels te maken met de
concurrenten. "De concurrentie is weer een stuk steviger geworden",
zegt Van der Heiden.
Het aantal abonnees groeide het afgelopen kwartaal naar 2,46 miljoen. Een jaar
eerder was dat nog 2,3 miljoen.
Smartphones kosten meer
Ook stijgen de kosten om klanten te lokken of te behouden, omdat steeds meer
mensen smartphones kopen. "Smartphones leveren uiteindelijk meer op,
maar kosten ons ook meer aan subsidies en commissies", zegt de
woordvoerder.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl