T-Mobile volgt "met interesse" wat er gebeurt met de Google
Android in Groot-Brittannië. Dat is het eerste Europese land waar het
toestel van Google en mobieltjesbouwer HTC wordt gelanceerd.

"We zullen moeten zien hoe de Android het daar doet. En dan gaan we
kijken of het ook iets zou zijn voor de Nederlandse markt."

T-Mobile voert als enige provider de iPhone in Nederland, en biedt ook
de Samsung Omnia aan. Beide toestellen zijn populair.

Volgens Piek is het niet de bedoeling dat T-Mobile zich fixeert op één
toestel.

"Wij geloven niet in die aanpak. Je hebt ook providers die met drie
merken de strijd ingaan. Wij voeren een zo breed mogelijk assortiment. Als
jij als klant een toestel wilt, maakt niet uit welk, dan moet je dat via ons
kunnen krijgen."

Ook is Piek niet bang voor kannibalisatie. De Samsung Omnia wordt door
gespecialiseerde media en analisten gezien als een mogelijke 'iPhone
killer', het mobieltje dat de opmars van de iPhone moet doen stoppen.

De Omnia is sinds de introductie in september ook zeer populair gebleken.

Met mogelijk ook nog de Google Android in het assortiment, zouden beide
mobieltjes een bedreiging kunnen gaan vormen voor de iPhone. Dat ziet Piek
anders.

"We zien het niet als kannibalisatie. Integendeel, de Omnia voegt toe.
Wel voeren we de iPhone-campagne exclusiever."

Piek sprak tijdens de presentatie van het T-Mobile vliegtuig, dat de
provider samen met Transavia de lucht instuurt. Het toestel zal zes maanden
rondvliegen met de T-Mobile kleuren.

Transavia was al klant bij T-Mobile, en met de promotionele actie wil de
provider de Schipholmarkt openbreken. Op dit moment is KPN daar nog
oppermachtig.

"Het is inderaad een KPN-bolwerk. We hebben al veel ingangen hier, en we
willen met deze actie graag binnenkomen bij meer bedrijven op en rond
Schiphol."

Een vliegtuig schilderen is redelijk duur, beaamt Piek. En dat in een
tijd waarin veel bedrijven hun marketing- en promotiebudgetten omlaag
schroeven. Zoniet T-Mobile. Zowel Piek als enkele marketingmedewerkers
bezwoeren dat het "business as usual" is.

"Wij doen niet mee aan het verlagen van budgetten", aldus Piek. "Wij
gaan gewoon door waar we mee bezig zijn. We zijn onderdeel van een
financieel stevig bedrijf, Deutsche Telekom, en die voert hetzelfde beleid."

Volgens marketingmedewerkers worden volgend jaar de budgetten "nauwelijks
of niet" aangepast. Als het al gebeurt, dan slechts met een "paar
procent". Verder vindt er een verdere verschuiving naar online
advertenties plaats, weg van print.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl