“Mijn voornaam is David, als in David tegen Goliath.” Aan het woord is David
Hachez, de man achter het Belgische bedrijfje Razwar. Of, zoals hij zichzelf
noemt: de maestro van het scheren.

Als je het als startup opneemt tegen scheergigant Gillette is het
Bijbelverhaal over de reus Goliath die op slinkse wijze werd verslagen door
de kleine David inderdaad van toepassing. Gillette domineert de markt. Een
beetje zoals Microsoft dat in de jaren negentig deed op het gebied van
computers.

Toch zijn er bedrijfjes die brood zien in de scheermarkt. Vorige maand kreeg
de Amerikaanse startup Dollar Shave Club veel aandacht door hun hilarische video.
Het bedrijf biedt goedkope, maar kwalitatief goede scheermesjes aan via hun
website.

Dollar Shave Club werd een hype. In België zit echter een bedrijf dat
hetzelfde al sinds 2009 doet.

Bedrijf: Razwar

Product: Goedkope scheermesjes. Klanten kunnen een jaarabonnement nemen
op de mesjes. Daarnaast bevat de webwinkel allerhande scheerproducten.

Waar?
Razwar opereert vanuit Waver in België. De producten worden wereldwijd
verzonden.

Wie?
Internetondernemer David Hachez (36).

Hoe kwam het idee tot stand?
Razwar komt uit het brein van Pierre De Nayer. Hij runt samen met Hachez en
een derde persoon Growth Bridge, een bedrijf dat gespecialiseerd is in
e-commerce. De Nayer had het gevoel dat hij bestolen werd elke keer dat hij
een scheermes kocht in de supermarkt. De mesjes werden alsmaar duurder, dat
moest goedkoper kunnen. Hij bedacht de naam Razwar en gaf vervolgens de
sleutels aan Hachez, die het bedrijf heeft opgebouwd tot wat het nu is.

Hoe zijn jullie gefinancierd?
Hachez: “In het begin hebben mijn twee partners en ik bij Growth Bridge geld
op tafel gelegd. In juni 2010 is er een investeringsronde geweest. Later dit
jaar komt er mogelijk een tweede investeringsronde.”

Waar komen de scheermesjes vandaan?
“Eén scheersysteem, de Black Edition, komt van de fabrikant Dorco uit
Zuid-Korea. De andere twee scheermesjes worden gemaakt door Personna in de
VS.”

Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
“Het binnenhalen van geld. België is een moeilijk land voor een startup. De
Dollar Shave Club heeft in de VS net 1 miljoen dollar opgehaald bij
investeerders. Dat gaat hier niet zo makkelijk.”

Wat is jullie omzet over 2012?
“Daar kan ik niet over in details treden. Onze omzet groeit gestaag en ligt
boven de 100 duizend euro per jaar.”

Hoeveel klanten hebben jullie en waar komen ze vandaan?
“We hebben meer dan 10.000 klanten. We versturen de meeste pakketten naar
België. Daarna volgen Frankrijk, Spanje, Duitsland en het Verenigd
Koninkrijk. We hebben ook enkele klanten in Canada, de VS en Japan. De meest
exotische locatie is Chili.”

Waarom zijn jullie nog niet zo groot in Nederland?
“Dat komt waarschijnlijk doordat mensen niet met iDEAL kunnen betalen op onze
site. In Nederland gebruikt 85 procent van de internetters iDEAL om online
te betalen. We zijn nog een klein bedrijf. Het is op dit moment niet
efficiënt om voor elk land een aparte betaaloplossing te regelen. Vandaar
dat we hebben gekozen voor PayPal. In Nederland worden onze producten
overigens ook verkocht door Man and Shaving. Daar kun je wel met iDEAL
betalen.”

Wat is jullie grootste zorg?
“Dat we niet te snel groeien. Op dit moment zijn we net een laboratorium:
alles is uitgetest, de distributie, marketing, klanttevredenheid etc. Nu
moeten we organisch groeien en volwassen worden als bedrijf.”

Kunnen jullie het opnemen tegen Gilette?
“Ja. Veel mensen willen hun geld niet meer geven aan de marketingcampagnes van
Gillette. Ze willen niet de villa van Thierry Henry betalen. Gillette kan de
prijzen verlagen, maar dat kunnen ze niet maken ten opzichte van hun
aandeelhouders. Dat zou hun dood betekenen.”

Wij bieden bovendien een andere ervaring voor klanten; je hoort bij een
gemeenschap. Wij kiezen voor een grass roots-aanpak. Gillette staat niet in
dialoog met de klant zoals wij. Ik voel de hartslag van de consument.”

Lees ook op Z24.nl:

't Gat in de markt: schoolrooster op je mobiel

‘t Gat in de markt: online coach voor liefdesverdriet

't Gat in de markt: Fleurig behang voor je regenpijp

't Gat in de markt: Nederlandse wc-keten verovert Europa

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl