Bedrijf: Swogo
Product: Swogo is een website die mensen op een eenvoudige manier
vertelt welke laptop voor hen geschikt is. De bedoeling is om mensen ook te
gaan helpen bij andere grote aankopen, zoals auto’s.
Wie? Anthony Ng Monica.
Waar? Londen, Amsterdam
Swogo is meer dan een vergelijkingsite waar je zelf technische details moet
opgeven. Het lijkt meer op een van de stemwijzers die we gebruiken om te
weten op welke partij we moeten stemmen. Swogo stelt een aantal vragen,
zoals waar je de laptop voor gaat gebruiken en wat je budget is, en komt
vervolgens met een simpele aanbeveling: deze laptop moet je hebben!
Swogo is het bedrijf van de Brit Anthony Ng Monica. Hij is nog maar 22, maar
zijn startup is erg veelbelovend.
Hoe kwam je op het idee voor Swogo?
“Ik werkte op een IT-helpdesk en mensen vroegen me vaak welke laptop ze
moesten kopen. Het kostte me steeds twee uur om de juiste voor ze uit te
kiezen. Ik vroeg me af: 'als ik het al niet direct weet, hoe moeten normale
mensen er dan ooit achter komen?'”
“Toen heb ik een paar vrienden gebeld. We zijn nu met zijn vijven. De chief
technical officer is 30 jaar en de rest 21. We zijn het jongste team in
StartupBootCamp Amsterdam (de broedplaats voor startups, red.)”
Op welk publiek richt je je?
“Onze doelgroep zijn mensen die niet weten wat ze doen. We hebben uitgezocht
dat 77 procent van de consumenten technische details intimiderend en
verwarrend vinden. De meeste mensen willen geen specificaties.”
Waarom moeten mensen vertrouwen hebben in de adviezen van Swogo?
“Omdat het werkt. De CTO van een groot bedrijf stuurde ons een foto van zijn
laptop, waarop te zien was dat Swogo precies die laptop had aanbevolen. Hij
zei dat hij er dagen mee bezig was geweest om die laptop uit te kiezen.
Swogo had hem binnen 60 seconden gevonden.”
“Wat zo mooi is aan StartupBootCamp, is dat we nu gecoacht worden door mensen
van Independer, de vergelijkingsite voor verzekeringen. Zij weten hoe je
moet werken aan vertrouwen, hoe je het kunt opwekken.”
Waar haal je de gegevens van al die apparaten vandaan?
“Dat is bedrijfsgeheim. Die gegevens krijgen is dé grote drempel in onze
markt. Nee, prijzen en andere gegevens van Amazon afschrapen werkt niet. Hun
data is behoorlijk inconsistent. Maar nu we weten hoe we die data binnen
kunnen halen, is het makkelijk om hetzelfde in andere landen te gaan doen.”
Hoe regel je je financiering?
“In augustus hebben we 17.500 euro startkapitaal gekregen. Dat heeft ons goed
op gang geholpen. Daarna hebben we nog eens zestigduizend pond gekregen en
wonnen we tienduizend euro in een startup-wedstrijd.”
“Wat precies ons businessmodel wordt onderzoeken we nog. We zouden onze site
bijvoorbeeld kunnen white-labellen, dus dan mogen anderen onze
vergelijkingstool gebruiken op hun website. Maar de gegevens die we over de
consumenten verzamelen, kunnen we ook nog verkopen. Aan de zoekopdrachten
kunnen we bijvoorbeeld zien welke merken het bij wie minder goed doen.”
“And now it gets cool. We kunnen op basis van onze gegevens ook
merken gaan adviseren om hun producten beter te beprijzen, dus bijvoorbeeld
dat Sony het zich kan veroorloven om een laptop voor 200 euro méér aan te
bieden.”
Maar als de consument dat doorkrijgt, vertrouwen jullie aanbevelingen dan
nog wel?
“We vertellen de producent niet hoe hij de consument moet belazeren, alleen
hoe hij zijn producten beter op de consument kan afstemmen. Als je goed
zorgt voor je klant, dan zul je uiteindelijk meer geld verdienen. Maar we
moeten dus nog een of twee manieren kiezen waarop we geld gaan verdienen. We
moeten nog kijken wat werkt.”
Wat gaat er nu gebeuren?
“De site werkt al en ik ga er van uit dat we in de komende twee maanden flink
gaan uitbreiden. We willen bijvoorbeeld meer vragen gaan stellen. Als iemand
zijn laptop wil gaan gebruiken voor gaming, dan kunnen we vragen 'welke
spellen speel je?' Dan kun je binnen viers kliks bij een producent zijn.”
“We willen onze aanbevelingen ook graag uitbreiden naar camera's, smartphones
en auto's, en naar meer landen. We hebben nu vier eigen ontwikkelaars, dus
we kunnen snel gaan groeien. Wij moeten het beginpunt worden voor alle
aankopen. Wij moeten voor aankopen zijn wat calculators zijn voor wiskunde.”
Lees ook:
verkopen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl