De lijst producten die je op brood kunt smeren is lang. Sinds kort zelfs iets langer, want marsepein staat er nu ook op. En die marsepein is ook nog eens geschikt om te bakken, te sudderen en om mee te marineren. De geestelijk vader is een ondernemer uit Almere. “Je hoeft het niet te kunnen verkopen. Vinger erin en het verkoopt zichzelf.” 

Wat? Marcipano, smeerbare marsepein

Wie? Mark Vaneker

Waar? Via de webshop overal ter wereld. Verder in diverse delicatessenzaken en bakkerijen.

Hoe ben je op het idee gekomen om smeerbare marsepein te ontwikkelen? 

"Ik heb me de laatste paar jaar gespecialiseerd in het bedenken van simpele ideeën. Bijvoorbeeld een tafel die gepersonaliseerd kan worden. Ik hoorde dat marsepein na chocolade de bekendste zoetwaar ter wereld is. Maar we eten het heel weinig. Toen is het idee ontstaan om de consumptie te laten stijgen."

Ben je zelf een liefhebber? 

"Niet meer dan van chocola. Normaal eet ik het ook alleen op taart of met sinterklaas. Eerst ben ik gaan kijken of het überhaupt bestond, smeerbare marsepein. Het bleek niet te vinden. Dus heb ik marsepein in een pan gegooid om te zien of het kon. En of het zo lekker is als het me leek."

"Ik heb een middagje staan roeren en eigenlijk was het driehonderd keer lekkerder dan ik had verwacht. Ik heb het op brood gesmeerd, op een pannenkoek en op een koekje gedaan en aan mensen laten proeven. Velen waren verbaasd dat het nog niet bestond. Toen heb ik Heinz gebeld."

Om het idee te verkopen?

"Ja, ik kende de baas van de innovatie-afdeling bij Heinz. Ik zei tegen hem dat ik hem iets wilde laten proeven en zien. Zo gezegd, zo gedaan. Ze waren onder de indruk. Toen ben ik een traject ingegaan. Maar na een maand of acht trok ik de conclusie: dit gaat 'm niet worden. Ik kon nog uitstappen."

Waarom werd de samenwerking met Heinz geen succes? 

"Omdat kwaliteit voor hen niet het belangrijkste is. Daar liep het spaak. De volgende fase ben ik ingegaan met iemand die geen ondernemer bleek te zijn. Daar ben ik ook mee gestopt om op zoek te gaan naar iemand die zijn leven heeft gegeven om marsepein te maken. Die dat iedere dag doet."

"Dat bleek Johan Gort te zijn. Hij woont zes kilometer verderop in Almere en maakt al veertig jaar marsepeinen rozen met de hand. Een verhaal met een hoog Willy Wonka-gehalte. Hij vond het een fantastisch idee. Ik heb hem gevraagd of hij het samen wilde doen: hij de kennis, ik het merk bouwen."

"Johan kent de grootste producent van marsepein ter wereld. We zijn samen de machine gaan bouwen om grote hoeveelheden te kunnen maken. Op ambachtelijk wijze, met eerlijke producten en met focus op kwaliteit. Dus niet zoals de Heinzen van deze wereld. Op internet vonden we een tweeduizend jaar oud recept. En dat is de basis van alle andere smaken."

Het product lijkt het voor een groot deel van de marketing te moeten hebben.

"Er straalt marketing vanaf, ja. Maar marketing is voor mij een natuurlijke nieuwsgierigheid. We zijn nu bijvoorbeeld een smaak aan het ontwikkelen van vers gemaaid gras op een zomeravond. De hele wereld vindt dat lekker. Dat moet toch een smaak hebben? Dan kan niet anders. En ik ben benieuwd hoe het smaakt."

"De smaak 'Duur' is op de Miljonair Fair ontstaan. Ik vroeg me af wat er in de ultieme marsepein zit. Truffel, vanille en bladgoud. En terwijl mensen op de Miljonair Fair naar mijn tafels keken, liet ik ze 'Duur' proeven. Ze vonden het lekker. Zo komen de smaken tot stand. Veel mensen vinden het ook leuk om elkaar een potje 'Liefde' te geven."

Waar wordt Marcipano verkocht?

"Op 1 maart zijn we begonnen. We hebben ervoor gekozen om niet met supermarkten in zee te gaan, omdat het een exclusief en mooi product is. Ik geloof erin dat het product het best ontkiemt bij de delicatessenzaak en de bakker. We hebben al wel honderdduizenden potjes laten maken en een productiecapaciteit van tienduizenden kilo's per dag. Maar daar zitten we nu nog lang niet aan."

Welke smaak verkoopt het best? 

"De kist met alle twaalf de smaken — die kost rond de vijftig euro — is het meest verkochte item in de webshop. Mensen hebben zoiets van: we willen ze allemaal proberen. Eigenlijk heel raar, want niemand staat 's ochtends op met het idee dat hij die dag voor vijftig euro Marcipano gaat kopen."

Waar kun je het zoal voor gebruiken? 

"Je kunt ermee bakken, ermee koken, er speklapjes in garen,  je brood ermee besmeren en de venkel erin smoren. We zijn nu met een paar koks een kookboek aan het maken. Iedere week maken we ook vier recepten bekend op de site. Zelfs een kok van een tweesterrenrestaurant wil er graag mee gaan koken."

"Een bakker op Schiermonnikoog won een prijs voor het beste suikerbrood. Ik heb hem gevraagd of hij een suikerbrood kon bakken met Marcipano in plaats van suiker. Ik heb hem een potje 'Liefde' gegeven en de volgende dag had hij een brood met 'Liefde' voor me gebakken. Hij was er zelf helemaal dol op."

Op de site staat dat je eigen Jersey-koeien gebruikt. Hoe zit dat? 

"Ik had thuis een beetje Marcipano door ijs gedaan en dacht dat een eigen ijslijn ook wel leuk zou zijn. Een ijsmaker vertelde me dat dit totaal anders is dan andere ijsmerken. Deze man heeft honderd Jersey-koeien. Die geven de minst rendabele, maar wel de lekkerste melk ter wereld. En daar maakt hij biologische producten van."

Het heeft mijn voorkeur om dit soort dingen samen te doen. Dus met iemand die de productie doet, iemand die de distributie doet en ikzelf met het idee. Hetzelfde verhaal geldt voor chocolade, Marcipano in repen chocola. Daarvoor werk ik samen met een een familiebedrijf. Ze waren al tijden op zoek naar iets nieuws."

Hoe heb je de onderneming ingericht? 

"Marcipano Foodgroup beheert het intellectuele eigendom. Daarin zitten de merken, de logo's, de ontwikkeling en de recepturen in. Marcipano Foodgroup is eigenaar van Marcipano Spreads. En Marcipano Spreads levert weer aan Marcipano Chocola en Marcipano IJs. Dat zijn nu de drie onderdelen. En die zitten in een aparte bv'tjes."

Hoe financier je Marcipano?  

"Door crowdfunding. Wie mee wil doen, moet ook meewerken. Je moest dus solliciteren om te kunnen investeren. Er zijn negen investeerders bij betrokken. En zij hebben allemaal kennis van iets. De één van boekhouding, de ander van sales. Het is vaak een bij-effect van crowdfunding, dat mensen investeren in iets dat ze leuk vinden."

Heb je er ook eigen geld ingestoken? 

"Alles wat ik heb en nog een beetje. Banken doen ontzettend niet mee met alles. Ik heb één van de meest kritische boekhouders, maar hij ging er vol in mee omdat hij het ontzettend leuk vond om te doen. Je hoeft de Marcipano niet te kunnen verkopen. Je zet het neer, de vinger gaat erin en het verkoopt zichzelf."

Wanneer verwacht je winst te gaan maken? 

"Vrijwel direct. Als we de voorraad verkocht hebben, is het geld gemaakt. De investeringen zijn een ton voor een paar machines en honderdduizenden bakjes. Die investeringen doet de ijsman graag, want hij hoeft het idee niet te bedenken, alleen maar te doen waar hij goed in is: ijs maken.

"Zo heb je dus een gezamenlijk bedrijf met een gezamenlijk belang. Dat vind ik een belangrijk uitgangspunt. Dat de leveranciersverhouding een collegaverhouding is."

Welke plannen heb je nog meer met Marcipano? 

"Er komt waarschijnlijk een horecalijn. Dan heb je een koffie met gebrande amandelen, een amandellikeurtje en een Marcipano-koekje of -bonbonnetje erbij op een Marcipano-serviesje."

"Voordat we eind april het ijs gaan verkopen, staan we nog op vijf beurzen. Om mensen te laten proeven: Dikke Drent met Krent - een over-the-top-ijsje - en Love is in the Ice. We hebben inmiddels ook veel aanvragen uit het buitenland. Maar we gaan wel one step at a time, want er moet ook een organisatie gebouwd worden."

Pindachoco, een mix van pindakaas en chocoladepasta, is ooit geflopt. Waarom slaagt Marcipano wel? 

"Ik weet zeker dat als ik hetzelfde idee door Heinz had laten ontwikkelen, met een normaal etiketje erop en winkelprijs van 1,99 euro, dat het geen succes had kunnen worden. Terwijl het idee precies hetzelfde is. Heinz wilde er echt een pasta van maken, zonder mondgevoel. Zeg maar een chocoladepasta met amandelsmaak."

"Het had geen X-factor. Die we hebben nu wel. Dat je niet één potje koopt, maar in één keer heel veel. Omdat je er ook cupcakes mee kan maken en taarten mee kan versieren."

Welke smaken raad je aan? 

"De 'Italian Classic Spread' is enorm goed in z'n eenvoud. Die vind ik super. De 'Duur' vind ik erg lekker, maar die is echt voor een champagneontbijtje of zo. Een bijzondere vind ik de pistache met tijm. Die is heel goed te combineren met ijs. Die drie springen er voor mij echt uit. Kinderen vinden 'Pink Porky' het leukst."

Lees ook

't Gat in de markt: online marktplaats voor moedermelk

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl