Bedrijf: AliveShoes

Product: AliveShoes is een online platform waar je een eigen
schoenenwinkel kunt beginnen. Je ontwerpt unieke schoenen door verschillende
kleuren, stoffen en modellen te combineren. Vervolgens verkoop je schoenen
met jouw ontwerp via de site.

Wie? Luca Botticelli.

Waar? Amsterdam en Italië.

Voor veel mensen zijn schoenen een uiting van hun identiteit. “Mensen willen
iets doén met spullen”, meent initiatiefnemer van AliveShoes Luca Botticelli
(30). “Nu kunnen ze tegelijk ontwerper en ondernemer worden.” AliveShoes
stelt mensen in staat hun eigen schoenen te ontwerpen en die vervolgens
online te verkopen. Het bedrijf zorgt voor de productie en de verzending.

AliveShoes is één van de deelnemers aan de StartupBootCamp in Amsterdam, maar
het bedrijf komt uit Italië. “Ik kom uit Sant'Elpidio a Mare. Dat ligt bij
Ancone, midden in de 'Shoe Valley' van Italië. Het is het belangrijkste
gebied in Europa voor schoenen. Meer dan drieduizend merken zitten daar.
Prada, Gucci, alles.”

Echte schoenenfamilie

Botticelli komt uit een echte schoenenfamilie. “Mijn grootvader en vader
zitten al zestig jaar in schoenen. We maken alles, van kinderschoenen tot
haute couture.” Botticelli heeft na zijn studie bedrijfseconomie wel in het
familiebedrijf gewerkt. Hij zette onder meer drie winkels op in Shanghai.

Maar de vaste tradities van het familiebedrijf en de strikte regels in 'high
fashion' zaten hem dwars. “Ik ben meer van de software dan de schoenen –
maar ik wil ze wel verbinden natuurlijk. Daar is het de tijd naar.” Samen
met twee anderen, schoenontwerper Michele en webontwikkelaar Marco, zet hij
daarom nu zijn eigen bedrijf op, AliveShoes. “Ik doe dingen graag anders. Ik
ben elastisch. Internetproducten maken is mijn nieuwste passie. Je kunt zo
snel iets maken en testen.”

Minimale prijs 119 euro per paar

“Het is niet echt een idee, meer een evolutie. Ons bedrijf had in 2003 een
winkel in Amsterdam. Het was een experiment, daar konden mensen ook zelf
schoenen ontwerpen. Het werkte een beetje: het duurde 20 minuten om een
ontwerp te maken en te bestellen. Na twee jaar hebben we er een normale
winkel van gemaakt. De techniek was niet zoals nu.”

De bezoekers bepalen zelf de prijs van hun ontwerp; het minimum per paar is
119 euro, maar als je denkt dat mensen 4.000 euro overhebben voor je
schoenen, dan kan dat. Zodra meer dan dertig mensen de schoenen hebben
besteld, begint AliveShoes met de productie. AliveShoes krijgt 10 tot 15
procent. Vanaf een bepaalde prijs daalt dat percentage. Botticelli verwacht
ook op andere manieren geld te kunnen verdienen met zijn customized
schoenen: “Het is een prachtig middel voor merchandising.”

Hoe worden de schoenen gemaakt?

Botticelli knipt met zijn vingers: “In Silicon Valley kun je in no time een
website laten maken. In Shoe Valley is het hetzelfde met schoenen.” De
ontwerpen worden handgemaakt. Er zit nu nog wel drie weken tussen een
ontwerp en de levering. “Onze droom is daar één week van te maken.”

Hoe kom je aan financiering?

“We hebben ons voor verschillende accelerators opgegeven. Van StartupBootCamp
krijgen we 15.000 euro. In de loop van dit jaar willen we een seed round
(startkapitaal, red.) gaan houden. Nu bieden we alleen sneakers aan; als we
financiering krijgen, komen daar andere modellen bij, zoals damesschoenen.”

Wanneer kunnen mensen hun schoenenhandel op de site starten?

“Gauw. Over een week of drie gaan we testen.”

Waar zie je jezelf over twee jaar?

“We zullen ons vooral richten op Groot-Brittannië, Duitsland en Italië. Maar
in de toekomst: absoluut China. Ik ken de markt daar en over een paar jaar
willen zij dit heel graag. Ze missen daar creativiteit. Leer ze zelf dingen
te ontwerpen en ze houden van je. En ik hou van China.”

Lees ook:

’t Gat in de Markt: Opblaasbare zitzakken

‘t Gat in de Markt: Figuurtjes knippen in je MacBook

't Gat in de markt: Kleren passen met je webcam

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl