Maatpakken zijn duur en je moet ook nog je vrije zaterdagmiddag opofferen om het te laten aanmeten. Dat kan goedkoper en sneller, gewoon onder kantoortijd.

Het is inmiddels zeven jaar geleden dat Chris van Luxemburg en Kasper Zweerman in de auto stapten naar het Oostblok. Het doel van hun reis: een atelier vinden dat maatpakken kan produceren van enkele honderden euro’s in plaats van 1200 euro of meer die je destijds betaalde.

Want dat was wat ze zelf zo graag wilden: een betaalbaar pak dat wel echt goed zat. Zelf hesen ze zich vijf dagen per week in pak, maar maatpakken waren (te) duur.

Ze vonden een geschikt atelier en in 2007 opende de eerste vestiging van Pakkend in Amsterdam, de tweede twee jaar later in Den Haag.

Maar een winkel waar je heen moet om je maat te laten nemen op je vrije zaterdag, dat is voor veel pakkendragers noodzakelijk kwaad, zo maakten ze op uit de reacties van klanten.

Waarom zou de winkel niet naar de klant kunnen komen? Van Luxemburg, Zweerman en oude vriend Vinkenoog bedachten het volgende bedrijf, Pakkend Zakelijk. Vinkenoog is de drijvende kracht achter Pakkend Zakelijk dat zelfstandig opereert, met Pakkend als leverancier. De maatpakken worden gemaakt in Warschau, Polen.

Hoe gaat het in zijn werk? Jij rijdt in je busje naar een bedrijf, en dan?

"Het is een pop-up store. Dus ik heb een dag of een dagdeel een ruimte nodig, bijvoorbeeld een vergaderzaal, die ik ombouw tot een winkel. We maken er echt iets van, dus ik zet niet alleen een paar kamerschermen neer. Meestal
maken we eerst per e-mail een afspraak. Vervolgens kunnen de klanten langskomen om het pak te laten aanmeten. Dat zijn er maximaal 20 tot 25 per dag. Vier weken later hebben ze het pak."

Zitten bedrijven hier wel op te wachten?

"Ja. Ik ben bij diverse banken geweest, advocatenkantoren, consultancybureaus. Overal waar heren in pak lopen. Bij een telecombedrijf heb ik bijvoorbeeld de hele raad van bestuur gekleed."

Kost dat?

"Voor het bedrijf niets. En een pak heb je vanaf 379 euro, afhankelijk van de soort stof. De prijzen zijn precies gelijk aan die in de winkel. Ja, mijn marge is daardoor misschien iets lager omdat ik bij hen inkoop, maar dat maak ik weer goed doordat ik meerdere pakken op een locatie kan verkopen. En ik heb geen overhead."

Wat voor pak heb ik voor dat geld?

"We leveren kwalitatief maatwerk tegen confectieprijzen. We zitten dus tussen Suit Supply en Oger (chique zaak in de Amsterdamse PC Hooftstraat red.) in. Belangrijk ook is dat wij etiquette wel belangrijk vinden maar alleen als handvat. We kijken naar wat kan, niet naar wat hoort. Dat stoort ons nogal eens aan de houding van andere aanbieders in deze markt, die de wijsheid in pacht denken te hebben."

Jullie richten je nu exclusief op mannenpakken. Er werken ook vrouwen op de kantoren waar je komt.

"Wel aan gedacht natuurlijk, maar we hebben besloten geen pakken voor dames te maken. Met de door ons ontwikkelde Pakkend-schnitt kunnen wij 99 procent van de mannen een pak aanmeten. Maar elke vrouw is uniek…. Voor elk pak moet je hiervoor een apart patroon tekenen om een pak te maken dat aan onze maatstaven voldoet. Niet alleen is dit veel bewerkelijker, het wordt ook veel duurder. Een kwalitatief en echt goedzittend maatpak voor dames begint bij 900 euro. Bovendien hechten vrouwen meer aan exclusiviteit en is de dress code voor dames veel vrijer; ze mogen meer wat betreft zakelijke kleding."

Waar wil je zijn over twee jaar?

"We willen niet heel groot zijn. Niet internationaal uitbreiden. Want dan verdwijnt de persoonlijke aandacht en de service die we willen geven. Uiteraard heb ik gezonde ambities, maar zo is het al erg leuk. Sinds ik dit werk doe, heeft nog geen dag als een werkdag gevoeld."