Ebola heeft de wereld al goed aan het schrikken gemaakt. Wie denkt dat het hoog tijd is om zich voor te bereiden op het ergste, kan terecht op prepshop.nl.

In het doorgaans vredige Nederland kan natuurlijk van alles misgaan. Een chemische installatie in Pernis kan ontploffen. Kerncentrales net over de grens kunnen smelten. Dijken kunnen doorbreken. En wat moeten we als blijkt dat het ebolavirus niet te stoppen is?

Overlevingspakketten

Mensen die bewust nadenken over hoe mogelijke te overleven, worden preppers genoemd, ‘voorbereiders’. Sinds anderhalf jaar hebben Nederlandse preppers hun eigen ‘one-stop-shop’: prepshop.nl. De webwinkel biedt allerhande producten aan om mee te survivallen – als hobby, maar ook voor het geval dat het keihard nodig is.

Bijna vierhonderd producten kunnen uit voorraad worden geleverd: lucifers in een waterdichte container bijvoorbeeld, een voedselpakket waar één persoon drie dagen op kan leven (van 97,90 voor 92,50 euro), machetes, en handschoenen die beschermen tegen een biologische aanval én tegen ebola.

Jeroen Klaassen (30) heeft net een drukke dag gehad. Op prepshop.nl zijn net twee nieuwe acties gestart en er wordt flink besteld. “Per vijftig euro aan bestellingen krijg je er nu twee glowsticks bij. En we hebben ons ebola-preventiepakket.”

Tekort aan beschermende pakken

De alsmaar groeiende ebola-epidemie leidde ertoe dat Klaassen twee maanden geleden begon dat pakket samen te stellen. “Ik vroeg de leverancier hoeveel beschermende pakken we konden bestellen. Hij zei ‘we hebben er nog honderden’. Toen ik er een paar uur later enkele tientallen wou bestellen, kon dat al niet meer. Hij zei dat ze mondjesmaat gingen uitleveren. Dat heeft twee maanden geduurd. Dat was voor mij persoonlijk wel een moment. Als er zo grootschalig door organisaties voorzorgsmaatregelen worden genomen…”

Het is belangrijk dat mensen zich realiseren dat ook onze samenleving flink ontwricht kan raken en we voor onszelf moeten kunnen zorgen, meent Klaassen. “Je zou in ieder geval in de eerste levensbehoeften moeten kunnen voorzien. Als je op vakantie gaat, neem je ook bepaalde spullen mee omdat je die misschien nodig hebt. Wij hebben hier in Nederland overal water, maar een waterfilter is bij elk scenario nuttig.”

Lees ook op Business Insider

‘Zaklamp en een paar waxinelichtjes niet genoeg’

Hij wijst erop dat de overheid het voorbereiden op calamiteiten ook promoot. “Ze hebben die campagne ‘Denk vooruit’, met dat gele mannetje. Maar met een paar waxinelichtjes en een zaklamp kom je niet drie dagen door.” Prepshop verkoopt kant-en-klare, gevulde noodpakketten (in het jargon van preppers heet het een ‘bug-out-bag’) van achthonderd euro, waar nog veel meer in zit dan de EHBO-set, het fluitje en het water dat de overheid adviseert. “Wij willen kwaliteit verkopen, niet alleen mooie verhalen.”

Buitensport

De vier compagnons achter prepshop.nl kennen elkaar van het forum op preppers.nl, grootste online community voor preppers in Nederland, preppers.nl. “Daar hebben we ooit inkoopactie gedaan, door voor iedereen tegen inkoopprijs waterfilters in te kopen. Er was nog geen plek waar je alles kunt vinden, je moest naar twintig verschillende winkels. Daarom zijn we deze webshop gestart.”

Eén van de hen regelt de financiën, reclame en de deals met wat ze op de site ‘betrouwbare partners’ noemen. Een ander doet de technische kant en Jeroen Klaassen verzorgt voor het assortiment, het klantencontact en de verzending.

Sinds prepshop.nl er is, schieten de concurrenten als paddenstoelen uit de grond, vertelt Jeroen Klaassen. Hoeveel preppers er zijn in Nederland is niet bekend, maar volgens hem is de markt groot genoeg. “Het loopt heel goed. Toen we startten, hadden we een jaardoel, maar dat haalden we al na drie maanden.

We hebben inmiddels bijna tweeduizend klanten bediend. Toen we begonnen, vierden we iedere bestelling. Nu halen we gemiddeld zes à zeven orders op een dag binnen.” De klanten zijn heus niet alleen hardcore preppers: “Heel veel mensen komen bij ons terecht voor de buitensport, omdat ze hun gadgets willen opladen met zonne-energie.”

Nuchter maar alert

Maar het gaat prepshop.nl zeker niet alleen om de winst. Ze willen mensen helpen, hen adviseren. “We willen ons steentje bijdragen. Wij willen mensen op een nuchtere, Hollandse manier bewust maken van wat er om hen heen kan gebeuren. Dat is een belangrijk aspect van wie wij zijn en waar we in geloven. Ik had net een klant op bezoek voor een adviesgesprek, en morgen weer een.”

Klaassens voormalige werk als psycholoog is nog wel eens nuttig bij gesprekken met klanten: “Een Belgische klant belde laatst met zorgen over chemicaliën. Er was een paar kilometer verderop bij hem een chemische trein omgevallen. Zakelijk is de vraag ‘ik wil gasmasker’, maar eigenlijk ‘help me, ik maak me zorgen’.”

In Nederland kennen mensen de ‘doomsday preppers’ van een televisieserie op National Geographic. “Daarin zie je een stel mensen in hun eigen bunkers zitten met meer kogels dan bonen. Wij willen een ander beeld van preppen. In Amerika is de cultuur veel individualistischer. Ze zijn bezig met hoe kan ík alles overleven. Op preppers.nl zie je een gemeenschap van mensen die dingen samen willen doen en die kennis delen, over ambachtelijk koken of gereedschappen maken. Het is een heel andere manier van je voorbereiden.”

Aan een prepper vragen hoe hij de toekomst van zijn bedrijf ziet, is wel een goeie grap – Klaassen kan er ook om lachen. “Waar we staan over een paar jaar? Dan is preppen een heel algemene term voor zelf nadenken en voor jezelf zorgen. Wij blijven daarin adviseren om zo goed en efficiënt mogelijk te preppen. Er zit niemand op te wachten dat er echt iets dramatisch gebeurt.”

Lees ook

‘t Gat in de markt: vliegende camera voor extreme sporters

Van bouwpuin naar legosteen: zo wil Gerard Steijn de wereld verbeteren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl