Dat heeft de inspectie vrijdag laten weten. In de praktijk betekende dit dat
SuperSmoker alleen reclame mocht maken voor de nicotinevrije e-sigaret. Het
bedrijf verkoopt ook elektronische sigaretten waar wel nicotine in zit.
De afspraak over de reclame berust op een schikking die het ministerie
van Volksgezondheid en SuperSmoker troffen nadat het bedrijf had gedreigd
met een kort geding. SuperSmoker wilde onder meer schadevergoeding voor een
reclameverbod dat minister Ab Klink aanvankelijk had ingesteld voor de
elektronische sigaret.
Op grond van de schikking mocht SuperSmoker onder voorwaarden toch gaan
adverteren. Nu SuperSmoker zich daar volgens het ministerie niet aan houdt,
wordt het bedrijf gesommeerd de reclame weer te staken.
SuperSmoker-directeur Dimitri Kyriakopoulos stelt dat zijn bedrijf zich
in de reclame, die sinds zes weken te zien is, wel degelijk houdt aan de
afspraken. Hij stelt dat de inspectie al die tijd nooit heeft aangegeven dat
de advertenties niet zouden deugen. De IGZ houdt vol dat de vermelding die
SuperSmoker in reclames gebruikt niet voldoet aan de afspraak dat deze heel
duidelijk zou zijn.
Kyriakopoulos zegt nog met zijn advocaat te moeten overleggen, maar kondigt
aan het eerder afgeblazen kort geding en een bodemprocedure alsnog door te
gaan zetten. De reclame haalt hij niet van de buis.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl