Artikelen die helemaal uit het assortiment zijn verdwenen, volgen direct
daarna met 26 procent. Een kwart van de bezoekers stoort zich aan lange
rijen bij de kassa, een even grote groep als degenen die er niet van houden
als de vakken worden bijgevuld terwijl de winkel open is.

Rijen bij de kassa
Vijf jaar geleden werd de lijst van ergernissen nog aangevoerd door lang
wachten bij de kassa (30 procent). "Hier kan je zien dat de supermarkten aan
dat punt gewerkt hebben”, zegt directeur onderzoek Marcel van Aalst van
EFMI. Anderzijds krijgen mensen nu juist stress bij het inpakken van de
boodschappen. Bij de kassa’s gaat het zo snel dat ze zich opgejaagd voelen
bij het in de tassen proppen van de boodschappen, zo geeft 22 procent aan.

Die lange rijen bij de kassa zouden in de toekomst wel eens minder kunnen
worden, omdat alle supermarkten kassa’s gaan invoeren waar alleen met pin
kan worden afgerekend. Dat is bedoeld om de supermarkten minder gevoelig
voor overvallen te maken. "Veel betalingen met pin zorgen ook voor meer
efficiency.”

Volgens Van Aalst moeten de supers zich zorgen maken over de hoge score van de
lege schappen. "Ze moeten hier echt op letten. Te veel conflicten met
leveranciers en slechte bevoorrading leidt tot veel ergernis bij de klant.”

Gemis in supermarktassortiment
De brancheorganisatie voor de supermarkten ondervroeg consumenten ook over
welke producten zij in het supermarktassortiment vinden horen. Bijna
driekwart van de mensen vindt dat pillen zonder recept bij de supermarkt in
het schap zouden moeten staan. Ook alcoholhoudende dranken scoren hoog (70
procent) gevolgd door kaart- en ticketverkoop.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl