Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK woensdag publiceerde. Volgens
GfK wordt de afvlakking van de groei veroorzaakt doordat klanten per bezoek
minder afrekenen. Er is nog wel sprake van groei omdat de waarde van de
kassabon is gestegen.
IJspret vertekent cijfers
Bij de vergelijking van januari met februari is wel sprake van een
vertekening. De omzet kreeg in januari een extra duw doordat de
jaarwisseling gunstig viel en er sprake was van ijspret rond het tweede
weekeinde, waardoor consumenten meer uitgaven.
"Maar als we de cijfers corrigeren voor deze factoren, was er nog steeds
sprake van een afvlakkende groei van de omzet", stelde hoofdonderzoeker Joop
Holla van GfK. Volgens hem heeft dat alles te maken met de economisch
mindere tijden. "De consument wordt toch wat onzekerder."
Meer acties en aanbiedingen
GfK stelt dat consumenten gevoeliger worden voor het belang van de prijs van
producten. Dit argument won in januari al terrein ten opzichte van andere
aankoopredenen in een lijstje van de marktonderzoeker. Supermarkten haken er
op in en concurreren vaker met aanbiedingen en acties. "Maar van een
prijzenoorlog is geen sprake", aldus Holla.
Eerder zei GfK te verwachten dat de omzet van Nederlandse supermarkten dit
jaar met 2,5 procent stijgt. In 2008 namen de inkomsten nog met 6,2 procent
omhoog. Vorig jaar was er wel sprake van een hoge inflatie, waardoor prijzen
omhoog gingen.
Klanten geven meer uit per bezoek
Klanten gaven in februari per bezoek 21,69 euro uit. Dat was wel meer dan in
dezelfde maand vorig jaar (21,51 euro). Maar het betekende een afname ten
opzichte van januari dit jaar (22,08 euro).
GfK stelt verder dat de hype van de voetbalplaatjes van Albert Heijn over zijn
hoogtepunt is. Holla: "Waarschijnlijk heeft een groot aantal verzamelaars
het album vol."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl