In totaal zetten supermarkten 2,88 miljard euro om tegen 2,72 miljard euro een
jaar eerder. De omzetgroei werd volgens GfK vooral behaald in de eerste twee
weken van het jaar. Doordat de jaarwisseling gunstig viel en de ijspret rond
het tweede weekend van het jaar kochten consumenten die weken duidelijk meer
in.

De waarde van een kassabon steeg in een jaar tijd met 4,1 procent. Gemiddeld
stond er in januari een bedrag van 22,10 euro op de bon.

Groeicijfers naar verwachting
De groeicijfers over januari zijn in lijn met de groei over heel 2008. Tussen
december 2007 en december 2008 nam de totale supermarktomzet met 6,2 procent
toe en steeg het gemiddelde bedrag op de kassabon met 4,4 procent.

Voetbalplaatjes
GfK meldt verder dat de actie met voetbalplaatjes van Albert Heijn in twee
weken tijd 150.000 huishoudens met kinderen naar de supermarkt heeft
getrokken. Volgens het bureau is deze actie succesvoller dan de smurfenactie
die de supermarkt in 2008 hield.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl