Waar in andere sectoren zware klappen vallen, hoeven supermarktconcerns nog
niet te vrezen voor omzetverlies. Uit woensdag gepubliceerde cijfers van
marktonderzoeker GfK bleek dat supermarkten vorige maand 2,2 procent meer
omzet hebben geboekt dan in dezelfde maand in 2008.
Onzekerder
De groei is echter wel aan het afnemen. In januari steeg de omzet nog met 6
procent. Daarmee openbaren zich de eerste tekenen van veranderend
consumentengedrag, ook voor supermarkten. "De consument wordt toch wat
onzekerder”, aldus hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK.
Consumenten zijn gevoeliger voor de prijs van producten, aldus Holla.
Supermarkten haken er op in en concurreren vaker met aanbiedingen en acties.
"Maar van een prijzenoorlog is geen sprake.”
Super de Boer, dat kampt met een imago van dure supermarkt, merkt op de
winkelvloer dat consumenten scherp op prijs en acties letten. "Consumenten
doen steeds vaker boodschappen bij verschillende winkels, afhankelijk van de
acties”, aldus topman Jan Brouwer. Het supermarktconcern zal dan ook komend
jaar met spaaracties, scherpe aanbiedingen en voordeelverpakkingen de
consumenten proberen te verleiden.
Albert Heijn
Ook grootgrutter Albert Heijn let op de kleintjes. De aanbiedingen tijdens de
in januari gehouden Hamsterweken boden grotere kortingen dan in voorgaande
edities. Niettemin merkt de marktleider nog weinig van veranderd
consumentengedrag. Wel benadrukt het concern in campagnes dat de consument
ook voor zeer goedkope boodschappen bij Albert Heijn kan slagen met het
Euroshopper-merk en hiervoor niet naar de zogeheten discounters zoals Aldi
en Lidl hoeft.
Het huismerk van supermarkten wint aan populariteit en de concerns zetten dan
ook in op de promotie ervan. Gemak blijft daarin een belangrijke trend.
Supermarkten bieden onder hun eigen merk meer kant-en-klaarmaaltijden,
voorgesneden groenten en andere gemaksproducten aan, veelal producten met
een hogere winstmarge. Deze trend zal ondanks de recessie doorgaan.
Groei
Op langere termijn voorspellen marktkenners dan ook groei voor supermarkten.
ING denkt echter wel dat er langdurig druk zal staan op de omzet. De kenners
bij de bank voorspellen een omzetgroei in 2009 van 1,8 procent en in 2010
van 0,8 procent.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van
supermarkten, en marktonderzoeker GfK zijn positiever over de groei. Zij
verwachten dit jaar een groei van 2,5 en 3 procent. Vorig jaar steeg de
omzet met ruim 6 procent, vooral door de hogere prijzen voor grondstoffen
die werden doorberekend. Grondstoffen zijn nu vele malen goedkoper, waardoor
de omzetgroei zal afnemen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl