Plannen van het nieuwe Amsterdamse luxewarenhuis Haussmann om een foodhal te bouwen, zijn gesneefd. Buurtbewoners zaten niet te wachten op een toestroom van naar verwachting 1,4 miljoen bezoekers per jaar.

Dat heeft stadsdeelbestuurder Jeanine van Pinxteren van het Amsterdamse stadsdeel Centrum woensdag bekend gemaakt, zo meldt Het Parool.

Haussmann is een nieuw super-de-luxe warenhuis dat moet verrijzen aan het Amsterdamse Rokin. De exploitanten wilden ook in het gebouw de Vleeshal tussen de Nes en de Oudezijds Voorburgwal een moderne versmarkt openen van 2.000 vierkante meter. De hippe foodhal zou jaarlijks 1,4 miljoen bezoekers moeten trekken.

Buurtbewoners zagen dat niet zitten, ook omdat de Oudezijds Voorburgwal dan dagelijks vol zou staan met trucks voor de aan- en afvoer. Haussmann heeft nu afgezien van de plannen voor de foodhal, aldus Het Parool.

Het nieuwe warenhuis, dat in februari 2017 de deuren opent aan het Rokin, moet het paradepaardje worden van winkelend Amsterdam. Zevenduizend vierkante meter aan winkelruimte verdeeld over zeven verdiepingen. Compleet met een eigen ingang vanaf de metrohalte, valetparking, een limoservice vanaf Schiphol en personal shoppers die klanten van advies voorzien.

Alles onder een dak

Wat gaat Haussmann anders doen? “Het principe van de PC Hooftstraat en in de Bijenkorf is hetzelfde. Het zijn namelijk allemaal losse merkwinkels, die vaak door het merk zelf helemaal geëxploiteerd worden. Inclusief het personeel”, aldus Haussmann-topman Frans van der Kraan in mei 2015 tegenover Z24. “Haussmann gaat allerlei merken samenbrengen onder één dak, waar medewerkers de klanten door de hele collectie heen kunnen adviseren.”

Een dapper streven, in een tijd waarin Nederlandse warenhuizen het moeilijk hebben. Vorig jaar sloot het befaamde Maison de Bonneterie na 125 jaar haar deuren. En V&D is inmiddels failliet.

Topmerken lokken

Haussmann wil dé bestemming worden voor vermogende individuen met een verfijnde smaak. Daarvoor moeten ze topmerken overtuigen om hun collectie uit te stallen in het nieuwe pand aan het Rokin. Maar dat gaat minder makkelijk dan gedacht, meldden bronnen uit de mode- en vastgoedmarkt eind december tegenover Het Financieele Dagblad.

De tassen, kleding en accessoires van Louis Vuitton en Hermès zullen in ieder geval niet bij Haussmann te koop zijn, bevestigde topman Van der Kraan aan de zakenkrant. Zij willen hun eigen winkeltje inrichten, de zogenoemde shop-in-shop, zoals in de vestiging van de Bijenkorf even verderop aan het Rokin. Maar dat past niet in het concept van Haussmann. “Dat is jammer, maar we gaan ons concept niet aanpassen”, aldus Van der Kraan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl