Een nieuwe baan? Bedenk dat de eerste drie maanden van je nieuwe baan eigenlijk het verlengde vormen van je sollicitatiegesprek.

Althans, dat is de mening van Amanda Augustine, adviseur bij TopResume. Volgens haar moet je vanaf dag één “on your game” zijn. Aan de bak, dus.

En hoe dat het beste aan te pakken? Dit is wat de meest succesvolle mensen de eerste week op hun nieuwe werkplek doen.


1. Stel jezelf aan iedereen voor

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Neem initiatief en stap op mensen af. Groet mensen in de lift, keuken of waar dan ook. Uiteindelijk loont het de moeite.

“Het kan een druk bedrijf zijn waar mensen eenvoudigweg geen tijd hebben om naar jou toe te komen,” aldus Augustine. “Begin met de mensen in je directe omgeving en waar je het meest mee samenwerkt. Een goede verstandhouding met jou is ook in hun belang, omdat jouw resultaten die van hen beïnvloeden.”


2. Vraag honderduit om het klappen van de zweep te doorgronden

Lees ook op Business Insider

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Wees een spons de eerste week. Wil je verandering? Zorg dan dat je weet hoe de dingen werken en in elkaar steken. En win het vertrouwen van het team.

“Win je team en collega’s voor je door te laten zien dat je wil leren en ook leert hoe het werkt. Wil je dan uiteindelijk veranderingen doorvoeren, dan heb je niet alleen het vertrouwen van het team, maar ook nog eens goede argumenten.” Zegt Augustine.


3. Wees nederig

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Niemand vindt een eigenwijze betweter sympathiek. En zelfs wanneer je ‘s werelds meest ervaren werker bent, dan nog is de kans heel groot dat je dingen gewoon niet weet.

Als iemand jou hulp aanbiedt – weiger dan nooit, maar accepteer altijd dankbaar. En zeg vooral niet “Bij mijn vorige werkgever deden we zo.” Echt, mensen haten dat.

Zelfs als je weet hoe iets werkt en advies is wel het laatste waarop je zit te wachten, dan nog is het slim om hulp te accepteren. Niet alleen streelt dat namelijk andermans ego, het diskwalificeert je ook meteen als bedreiging.


4. Word vrienden met oudgedienden

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Weet wie de belangrijke en minder belangrijke poppetjes zijn op de apenrots. En haak vooral aan bij oudgedienden (uiteraard alleen die oudgedienden met invloed). Zulke veteranen zijn vaak een informatiebron van onschatbare waarde en weten alles. Van office politics en kantooretiquette tot waar de blocnotes liggen.

“Ondernemingen hebben hun eigen taal, cultuur en humor. Zoek daarom de persoon die jou kan helpen met het decoderen ervan.”


5. Manage verwachtingen van je chef of werknemers

Foto: Diana Yukari/Business Insider

“Zorg dat je op de kalender van je leidinggevende komt”, aldus Augustine. Gebruik die ene vergadering om datgene te formuleren wat zij de eerste week of maand als jouw succes ervaren.

Bevind je je daarentegen in een leidinggevende positie, dan is het belangrijk meteen verwachtingen te scheppen van je direct ondergeschikten. De eerste week zet je de toon, of het nu gaat om werktijden of communicatiestijl.


6. Analyseer je nieuwe team

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Weet wie achter je zit! Het zou zomaar eens kunnen dat teamleden ook naar jouw functie solliciteerden, maar de baan niet kregen. ‘Watch your back’ is het devies. Blijf alert en zoek naar gelegenheden om vrienden te maken en de talenten van je nieuwe collega’s te benutten en voorkom daarmee rancune.


7. Vogel de koffiesituatie uit

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Weten waar de koffie staat is natuurlijk een conditio sine qua non. Maar zorg ook dat je de ongeschreven regels kent: wie wast er wanneer af? Wat is privé, wat is voor algemeen gebruik? Haal je ook voor anderen koffie? En weer: wees als een spons, neem alles in je op.


8. Ontdek je plekje

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Ken de omgeving van kantoor. Weet je al waar de drogist zit? Of waar je broodjes kunt halen of mensen mee naartoe kunt nemen voor een kop koffie? “Kom logistiek niet onbeslagen ten ijs,” luidt het advies van Augustine.


9. Nodig verschillende groepen mensen uit voor de lunch

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Vrienden maken op het werk is belangrijker dan je denkt en je kunt nooit vroeg genoeg beginnen met het smeden van allianties en goede banden. Verbreed je horizon: ga niet alleen lunchen met mensen in je directe werkomgeving, maar probeer ook bij andere groepen aan te haken.

Mensen voor de lunch vragen heeft een additioneel voordeel – als je hen de locatie laat kiezen, krijg jij weer insider informatie over de beste eettentjes.

En last but zeker not least: door het kantoor met lunch te verlaten smoor je de sneue lunch achter je beeldscherm in de kiem en maak je de broodnodige tijd voor jezelf vrij.


10. Zet je goede gewoonten in de startblokken

Foto: Diana Yukari/Business Insider

In korte tijd komt er veel informatie op je af. Daarom is het goed om alvast een aantal goede gewoonten in de startblokken te hebben staan die je leven eenvoudiger maken. En het is meteen een goede gelegenheid om af te rekenen met wat hardnekkige slechte gewoonten.

“Het is een mooi moment om met slechte gewoonten uit het verleden af te rekenen. Had je altijd al moeite met tijdmanagement, dan is die eerste week het uitgelezen moment om daar structuur in aan te brengen – breng in kaart hoe je je dagen doorbrengt en breng je planning ook in praktijk.”


11. Lever wat je tijdens je sollicitatie beloofde

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Wat je ze ook voorgespiegeld hebt tijdens het sollicitatiegesprek, laat zien dat je dat ook gaat waarmaken. Zei je dat je een social media whiz was? Of heel goed met data? Maak dan meteen een begin met de make-over van de social media-accounts of probeer chocola te maken de bedrijfsanalytics.

Belangrijk: hou bij wat je allemaal voor elkaar gebokst hebt en wanneer je positieve feedback hebt gekregen. Zorg dat je die info paraat hebt bij het eerstvolgende evaluatiegesprek of salarisonderhandelingen.


12. Laat zien dat je er bent!

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Woon vergaderingen bij. En wel zo veel als maar menselijkerwijs mogelijk is.  Wees niet bang om van je te laten horen. niet alleen kom je zo meer te weten over de poppetjes binnen de organisatie, anderen gaan jou zien als een poppetje dat er altijd is! Zorg ervoor dat mensen je expertise kennen en ze zullen je weten te vinden als ze je nodig hebben.


13. Haal je banden aan op social media

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Ben je eindelijk officieel benoemd in je nieuwe functie? Update dan onmiddellijk je nieuwe functie en profiel op social media platforms en begin je nieuwe werkgever en collega’s te volgen op hun accounts. ontmoet je nieuwe mensen? Formaliseer die banden onmiddellijk door ze te volgen op LinkedIn en Twitter.


14. Blijf in contact met oud-collega’s

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Wellicht wat onlogisch, maar houdt de contacten met ex-collega’s warm. Vraag ze om aanbevelingen voor je LinkedIn. Doe het nu, want de beste tijd om testimonials te verzamelen is wanneer je niet naar een baan opzoek bent.