Dat meldde Het
Financieele Dagblad
dinsdag 9 juni.

Opti-flor in Monster legt zich toe op de kweek van potorchideeën. Het
hypermoderne bedrijf van Marco en René Hendriks teelt 70.000 stuks van deze
populaire kamerplant. Per week welteverstaan. Die enorme hoeveelheid kon het
tot voor kort zonder veel omhaal afzetten bij zijn 150 Europese klanten.

De twee eigenaren besloten rond de eeuwwisseling volledig over te stappen van
groenten op de orchidee. Zij investeerden miljoenen en maakten van Opti-flor
een van de grootste orchideeënkwekers ter wereld. Het bedrijf telt inmiddels
vier vestigingen en kweekt de phalaenopsis in kassen met een
totaaloppervlakte van 22 voetbalvelden.

Een vijftal kilometer verderop, in Honselersdijk, zit orchideeënbedrijf
Levoplant. Onbemande railvoertuigen en robots maken hier de zendingen gereed
voor transport naar buitenlandse supermarkten. Wekelijks lopen hier 80.000
tot 90.000 planten van de band. Het familiebedrijf investeerde de afgelopen
jaren euro 30 mln in het ultramoderne kassencomplex.

Succesverhaal orchidee
Het verhaal van de orchidee, en dat van de familiebedrijven Opti-flor en
Levoplant, is een successtory. De exotische plant verovert een plek in alle
Nederlandse huiskamers en breekt verkooprecords in tuincentra en
supermarkten. De potorchidee is ook een belangrijk exportproduct geworden.

De ongekende populariteit trok veel ondernemers en avonturiers aan. Nederland
telt inmiddels 150 tot 200 kwekers die zich alleen met deze teelt
bezighouden. Maar hun toekomst is onzeker, want velen van hen produceren al
tijden onder de kostprijs. "De prijs staat zwaar onder druk", zegt Marco
Hendriks.

De Europese markt kan het overstelpende aanbod uit Nederland niet meer aan.
Door valutaproblemen blijft de vraag uit groeimarkten als Polen, Rusland en
het Verenigd Koninkrijk ver achter. De sterke euro maakt de potorchidee daar
te duur. En de huidige recessie zorgt ervoor dat er sowieso minder planten
worden verkocht.

Teveel aanbod
De gemiddelde prijs op de veiling FloraHolland daalt dit jaar met ruim
tachtig eurocent tot euro 3,73. Er is gewoon te veel aanbod. Elk jaar stijgt
het aanbod met tientallen procenten. Ook dit jaar: in Naaldwijk en Aalsmeer
werden tot dusver 48 miljoen stuks verhandeld, een derde meer dan vorig
jaar.

De vooruitzichten - met de traditioneel slappe zomermaanden nog voor de boeg -
zijn niet goed. Er moet dringend iets gedaan worden aan de overproductie, zo
klinkt het in de sector.

Donderdag kwamen een kleine honderd kwekers bijeen voor spoedberaad bij
veiling FloraHolland in Naaldwijk. Marco Hendriks was een van de
initiatiefnemers van het overleg, net als zijn concurrent Ron Fransen van
Levoplant.

De groep kwekers wil dat de sector een fonds opricht waarmee een gedegen
marktonderzoek kan worden uitgevoerd naar de consumentenmarkt. Bovendien wil
zij dat er meer geld wordt gestoken in de buitenlandse promotie.

Een heikel punt in het actieplan is dat alle kwekers straks inzicht moeten
geven in de hoeveelheid planten die zij nog achter de hand hebben. Een
stuurgroep, met vertegenwoordigers van veiling FloraHolland, kan dan het
dreigende overaanbod wegwerken met gerichte marketingacties. Fransen: "Dat
laatste punt ligt heel gevoelig bij de kwekers. De veiling heeft toegezegd
die informatie vertrouwelijk te zullen behandelen.

Twee jaar geleden was er ook al een dergelijk initiatief om tot gezamenlijke
afspraken te komen. Fransen: "Het ging toen nog goed in de sector. Het lukte
dan ook niet. Slechts 35% van de kwekers wilde meedoen."

Actieplan kwekers
Omdat de crisis nu serieuze vormen begint aan te nemen, is een nieuwe poging
ondernomen. Hendriks c.s. vindt dat minimaal 70% van de Nederlandse kwekers
met het actieplan moet meedoen. Deze hebben tot 15 juni de tijd om te
reageren. Er zullen veel kleine kwekers hun jawoord moeten geven om het
actieplan te laten slagen. De tien initiatiefnemers vertegenwoordigen 30%
van de omzet. Sanering van de sector wordt niet als een oplossing op de
korte termijn gezien.

Fransen van Levoplant wacht in spanning de reacties af. 'We vragen de
deelnemers aan het fonds 0,1% tot 0,2% van hun omzet. Dat is natuurlijk
vervelend als je al verlies lijdt. Maar we moeten het beschouwen als een
investering. Door gezamenlijke promotie kunnen we de afzet van de orchidee
in het buitenland verhogen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl