Steeds meer ondernemers introduceren een abonnementsdienst.

Ze willen inspelen op de vraag van consumenten en de vruchten plukken van terugkerende inkomsten.

Dit is een preview van het Business Insider Intelligence-rapport Subscription Payments Ecosystem. Koop het rapport hier!

Steeds meer ondernemers introduceren een abonnementsdienst. De reden: ze willen inspelen op de vraag van consumenten en de vruchten plukken van terugkerende inkomsten.

In 2020 zal in de VS meer dan 54 miljard dollar worden verdiend met alleen al B2C e-commerce, video- en muziekstreaming, wat de marktwaarde van abonnementsdiensten nog eens extra onderstreept.

Daarnaast liggen er ook kansen in sectoren als de gezondheidszorg, fitness, game-industrie en transport, waardoor er voor retailers volop gelegenheid is om inkomsten te werven. Aanbieders van abonnementsoplossingen kunnen op hun beurt ook weer meer volume genereren.

Er is wel een kanttekening: bedrijven moeten bereid zijn om eventuele pijnpunten van terugkerende abonnementsbetalingen aan te pakken. Stapt een klant op, dan is het moeilijk om die weer terug te halen.

Er zijn meerdere soorten software-aanbieders die bedrijven helpen bij het afhandelen van abonnementsbetalingen, waardoor ze zelf ook profiteren van de opkomst van het model.

Deze bedrijven vallen in drie groepen: betalingsaanbieders zoals Stripe en Paypal, die de betalingen van een organisatie afhandelen en aanvullende oplossingen aanbieden specifiek voor abonnementen.

Op de tweede plaats zijn er aanbieders van specifieke abonnementsoplossingen zoals Ordergroove en Recurly, die geen betalingen verwerken, maar wel hulpmiddelen aanbieden voor de verschillende stadia van het abonnementsproces,

Tot slot zijn er handelsplatformen zoals BigCommerce en Shopify, die bedrijven helpen aan verschillende aanbieders van abonnementsoplossingen en hun eigen aanbod.

In The Subscription Payments Ecosystem onderzoekt Business Insider Intelligence de kansen van het abonnementsmodel en waar de groei vandaan komt.

We bespreken vervolgens de belangrijkste aanbieders van oplossingen voor abonnementsbetalingen en hun sterke en zwakke punten. Vervolgens analyseren we het betalingsproces en benoemen we de verschillen met een standaard eenmalige betaling.

We sluiten af met een aantal aanbevelingen voor zowel aanbieders van dit soort oplossingen die klanten willen trekken, als ook bedrijven die abonnementen aanbieden en hun prestaties willen optimaliseren.

De bedrijven die in dit rapport genoemd worden: ACI Worldwide, AdyenAmazon, AMC, American Express, Apple, The Atlantic, Automated Clearing House, BarkBox, BigCommerce, Birchbox, Blue Apron, Braintree, Chargebee, Chargify, Discover, Disney, Dollar Shave Club, EMVCo, Fusebill, GoCardless, Global Payments, Grubhub, Harry’s, HBO, HelloFresh, Hulu, JCB, Loot Crate, Lyft, Mastercard, Magento, Mailchimp, MoonClerk, Netflix, Nets, The New York Times, Ordergroove, Pandora, Panera Bread, Patreon, PayPal, PayWhirl, Peloton, PlayStation, The RealReal, Rebillia, Recurly, Rent The Runway, Shopify, Spotify, Square, Squarespace, Stitch Fix, Stripe, Target, Tidal, TSYS, Uber, UnionPay, Visa, The Wall Street Journal, Walmart, Weebly, Wix, WooCommerce, WordPress, Zoho, Zuora, 24 Hour Fitness, 3dcart.

Een paar belangrijke lessen uit het rapport:

  • Zowel consumenten als bedrijven zijn geïnteresseerd in de voordelen van abonnementen. De populariteit van dit soort diensten neemt dus toe, waardoor ze in sommige sectoren miljoenen dollars aan volume aantrekken. Voor bedrijven is het een interessante optie, omdat het voor terugkerende inkomsten kan zorgen. Consumenten worden juist aangetrokken door gemak, besparingen en de toegang die ze krijgen.
  • Verschillende aanbieders van (software-)oplossingen proberen op deze groei in te spelen om inkomsten te genereren. Ieder heeft weer zijn eigen sterke en zwakke punten.
  • Voor deze aanbieders – en bedrijven die een abonnementsmodel willen introduceren – is het belangrijk om de best practices voor hun segment te begrijpen. Aanbieders moeten een manier vinden om hun churn rate (het aantal afhakende abonnees per jaar) te minimaliseren en hun proces te innoveren. Ondertussen moeten bedrijven overwegen of ze baat hebben bij het ontwikkelen van hun eigen abonnementsoplossingen en moeten ze op zoek naar nieuwe manieren om abonnementsgelden aan te trekken.

Het rapport:

  • Laat de kansen zien die abonnementsbetalingen bieden aan zowel het bedrijf als de aanbieders van abonnementsoplossingen in verschillende sectoren.
  • Schetst de redenen waarom de abonnementenmarkt groeit en zet de voordelen voor webwinkeliers en consumenten op een rij.
  • Bespreekt de drie soorten oplossingen die aanbieders van abonnementen aanbieden en hun sterke en zwakke punten.
  • Onderzoekt hoe het betaalproces van een abonnement verschilt van een eenmalige aankoop.
  • Benadrukt de belangrijkste pijnpunten bij het afhandelen van abonnementsbetalingen en geeft oplossingen voor bedrijven en aanbieders van betalingsoplossingen.
  • Biedt aanbevelingen voor deze aanbieders en bedrijven om hun prestaties rond abonnementen te maximaliseren.

Geïnteresseerd in het rapport The Subscription Payments Ecosystem? Koop en download het hier!