De storm Ciara die zaterdagochtend nog voor de Canadese kust woedt, trekt binnen een dag de Atlantische Oceaan over. Dat is ongekend snel, zegt Weeronline.

Volgens de laatste berekeningen zijn er zondagmiddag en -avond zeer zware windstoten tot 130 kilometer per uur.

“Aan de kust kun je zondag op de pier moeite hebben om goed te blijven staan. In Scheveningen is het rond 15.00 uur vloed. Het water is bij een zuidwesterstorm wel minder hoog dan bij een storm uit het westen tot noordwesten”, aldus het weerbureau.

“Doordat in rivieren stroomopwaarts al veel regen is gevallen en het water door de storm moeilijker wordt afgevoerd hebben rivieren te maken met hoog water.”

Weeronline waarschuwt het verkeer op de weg voor plotselinge, harde windstoten. Ook zal de storm waarschijnlijk schade veroorzaken aan huizen en andere gebouwen en kunnen zondag bomen omwaaien. Vanaf de middag geldt het advies niet het bos in te gaan.

Weerwaarschuwing KNMI: code oranje

Het KNMI heeft vanwege de storm Ciara voor zondag code oranje afgekondigd. Die maatregel geldt vanaf het tweede deel van de middag wegens zeer zware windstoten. Bij code oranje is er grote kans op gevaarlijk of extreem weer, met risico op schade, letsel of veel overlast.

Het hele land krijgt zondagochtend en in de eerste helft van de middag te maken met zware windstoten van 75 tot 100 km per uur. Vanaf de tweede helft van de middag neemt de wind verder toe en komen er in het noordwesten zeer zware windstoten van 100 tot 120 kilometer per uur voor.

Lees ook op Business Insider

Verder landinwaarts zijn pas in de avond zeer zware windstoten mogelijk, vooral bij zware buien. Vanwege de zeer zware windstoten is code oranje van kracht. Later zondagavond en in de nacht naar maandag verdwijnen de zeer zware windstoten.

Mogelijk overlast op Schiphol

Vliegtuigpassagiers die zondag of maandag via Schiphol reizen krijgen door de storm mogelijk te maken met vertragingen of geannuleerde vluchten. Daarom adviseert Schiphol reizigers om de actuele vluchtorganisatie te checken of contact op te nemen met de maatschappij waarbij is geboekt.

Schiphol stelt dat daardoor mogelijk minder banen kunnen worden gebruikt. Vanuit veiligheidsoogpunt zijn er regels voor de sterkte van de zijwind op Schiphol. Als er een zijwind van 20 knopen (10 meter per seconde) op een baan staat, krijgen piloten een andere baan toegewezen door de luchtverkeersleiding. Daardoor kunnen vertragingen ontstaan. “Als de vertragingen te hoog oplopen, kan zelfs besloten worden een aantal vluchten te annuleren.”