Aanleiding is de reclamespot in Nederland voor kippenvlees. De kipcommercial
wordt deels gefinancierd met Europees geld. Volgens Buitenweg is dat niet
van deze tijd.
"De Nederlandse pluimveesector kreeg 3 miljoen euro voor
reclamedoeleinden", weet Buitenweg. "Ik heb veel e-mails gekregen
van mensen die zich afvroegen hoe het mogelijk is dat de EU meebetaalt aan
de kipcommercial ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees: Kip!’. Ik deel de
frustratie volledig. Het is niet uit te leggen.”
De EU is ooit begonnen met de promotie van vlees in de tijd dat er in Europa
een voedseloverschot was. Maar GroenLinks vindt dat de EU het geld nu beter
kan besteden aan dierenwelzijn en voor waarschuwingen over de nadelen van
vleesconsumptie. Zo is voor een biefstukje veel water en graan nodig.
"Vleesconsumptie leidt niet alleen tot miljarden dieren in de
bio-industrie, maar ook tot grote sociale en milieuproblemen", zegt
Buitenweg. "De veeteelt is verantwoordelijk voor bijna een vijfde van
de klimaatverandering. En omdat we in westerse landen zoveel eten is er
tekort in ontwikkelingslanden.”
De Europarlementscommissie financiën stemt volgende week over het voorstel van
Buitenweg.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl