Cannabis is een populair beleggingsproduct onder millennials aan het worden. Op de trading-app Robin Hood, waar vooral millennials gebruik van maken, bezitten inmiddels meer gebruikers aandelen in de Canadese wietteler Aurora Cannabis dan in Apple.

Op basis van de gebruikersdata meldt Markets Insider dat 247.517 appgebruikers nu aandelen hebben in Aurora Cannabis, ruim 20.000 meer dan vorige week. Daarmee stoot dit aandeel Apple van de troon als meest gewilde belegging, een positie die het techbedrijf sinds 8 november vorig jaar in handen had. Apple moet zich met 237.050 aandeelhouders tevreden stellen met de tweede plek.

Markets Insider ziet de laatste maanden een heuse groene koorts ontstaan onder jonge investeerders nu de eerste multinationals voorzichtig aan de wietmarkt ruiken. In september meldde Bloomberg dat Coca-Cola met Aurora in gesprek ging over de mogelijkheden om frisdrank met CDB, het niet psychoactieve deel van cannabis, op de markt te brengen.

Daarop schoot de aandeelwaarde van Aurora onmiddellijk met 15 procent omhoog op de Toronto Stock Exchange. Waar Coca-Cola de flirt (nog) niet doorzette, stapte onder meer bierbrouwer Constellation Brands, tabaksfabrikant Altria en farmaceut Novartis wel in de marihuanasector.

In oktober, in de nasleep van de officiële legalisering van recreatief cannabisgebruik in Canada, debuteerde Aurora op de New York Stock Exchange. Op dat moment nam het bedrijf met 74.281 aandeelhouders nog de 22e plek in op Robinhood.

Sindsdien timmert Aurora ook in de VS hard aan de weg, daar zijn de eerste serieuze stappen richting legalisering inmiddels gezet. Op 14 januari, minder dan een maand nadat de VS de hennepteelt uit de illegaliteit haalde, ontvouwde Aurora tegenover Business Insider haar plannen om binnen enkele maanden aan hennep onttrokken CBD voor de Amerikaanse markt te produceren.

Sinds de jaarwisseling wonnen Aurora aan 37 procent in waarde.

ACB

Foto: Markets Insider

LEES OOK: Waarom sigarettenfabrikanten en drankbedrijven zich op wiet storten: van Philip Morris en Corona tot Heineken