De stakingsacties bij Air France hebben de verschillen in de ontwikkeling van het passagiersvervoer bij de Franse luchtvaartmaatschappij en haar Nederlandse partner KLM vorige maand vergroot. De vervoerscijfers van Air France verslechterden, terwijl KLM wel meer passagiers verwelkomde dan een jaar eerder.
Bij Air France, waar een kwart van de piloten vorige maand het werk enkele dagen neerlegde, nam het aantal vervoerde passagiers met bijna 6 procent af naar 4,3 miljoen. Het totale aantal kilometers dat zij aflegden liep met 6 procent terug, terwijl de capaciteit met 3 procent kromp. De gemiddelde bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, zakte met 2,5 procentpunt naar 83,1 procent.
KLM bracht in juni 2,7 miljoen reizigers naar hun bestemming. Dat was 4,7 procent meer dan een jaar eerder. Gemiddeld zaten de toestellen van KLM voor 88,2 procent vol, een kleine verbetering ten opzichte van juni 2015.
40 miljoen euro
In Frankrijk morren met name de piloten dat Air France stilstaat terwijl KLM investeert in nieuwe vliegtuigen en nieuwe bestemmingen. Zij vinden dat de groei evenwichtiger moet worden verdeeld en legden daarom van 11 tot en met 14 juni het werk neer. De staking zorgde er voor dat circa een vijfde van de vluchten die dagen uitviel en kostte het concern ruim 40 miljoen euro.
Air France-KLM maakte vrijdag ook bekend dat financieel directeur Pierre-François Riolacci opstapt. Hij zou elders in Europa een nieuwe uitdaging willen aangaan. Riolacci werkt sinds 2013 bij Air France-KLM. Hij blijft tot 4 november in functie. Er is nog geen vervanger aangewezen.
Lees ook
Zo kan de heibel bij Air France-KLM Schiphol raken
Tapbier aan boord van KLM-vlucht? Voorlopig nog niet
Luchtvaart-lobby mislukt: Dijsselbloem had geen trek in verkapte subsidie voor KLM
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl