Dat constateert marktonderzoeksbureau GfK Retail and Technology. De omzet uit
apparatuur voor voedselbereiding, zoals staafmixers en keukenmachines, steeg
in de eerste helft van dit jaar met 18 procent. In aantallen nam de verkoop
met 16 procent toe, zo blijkt uit cijfers die maandag 17 augustus zijn
vrijgegeven.

Vooral staafmixers waren in trek, zo blijkt uit het GfK-onderzoek. Maar ook de
duurdere keukenmachines vonden vaker hun weg naar de consument, aldus
GfK-onderzoeker Niels van Steijn.

De espressomachine
GfK legt ook een verband tussen de opkomst van de espressomachine en de
neergang van de economie. Consumenten zouden nu meer inspelen op de
mogelijkheden om thuis een goede kop koffie te zetten. De detailhandel zette
39 procent meer volautomatische machines af, die werken met cups of die
volautomatisch koffie kunnen produceren.

De gehele markt voor kleine huishoudelijke apparaten werd het afgelopen
halfjaar 1 procent groter en had daarmee een omvang van 348 miljoen euro. De
inkomsten uit de verkoop van grote huishoudelijke apparaten, zoals
wasmachines en inbouwapparatuur voor in de keuken, daalden met ruim 6
procent tot 776 miljoen euro.

Uitstel van vervanging
Uit de cijfers van GfK blijkt dat consumenten meer kijken of vervanging van
huishoudelijke apparatuur echt nodig is. Stofzuigers en strijkijzers behoren
daar blijkbaar niet toe, evenals afwasmachines. De markt voor stofzuigers en
strijkijzers kromp met respectievelijk 8 en 9 procent, die van afwasmachines
met 6 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl