,,Auto’s kopen is wat Pang Da doet. Daar hoeven ze geen goedkeuring voor te hebben”, aldus Muller. De topman gaf een toelichting op de aankondiging dat Spyker en Pang Da een intentieverklaring hebben gesloten voor samenwerking rond de productie en distributie van Saab. Dat Pang Da al een betaling doet ter aankoop van een aantal auto’s is echter geen intentie, maar definitief, zo liet Muller weten. Pang Da is volgens hem ,,extreem goed” gepositioneerd voor de distributie van Saab in China.
Pang Da neemt volgens de intentieverklaring ook een aandeel van 24 procent in Spyker, ter waarde van 65 miljoen euro. De prijs is gebaseerd op de gemiddelde prijs van het aandeel in de afgelopen tien dagen.
Chinese overheid
Voor het belang dat Pang Da wil nemen in Spyker hebben de partijen onder meer toestemming nodig van de Chinese overheid. Volgens Muller is dit voor Pang Da makkerlijker dan voor bedrijven die zelf auto’s produceren in China. Eerder deze maand ketste een overeenkomst van Spyker met de Chinese autoproducent Hawtai af, omdat het Chinese bedrijf niet op tijd toestemming van de overheid kon bemachtigen.
Muller denkt de overeenkomst ,,binnen ongeveer drie maanden” rond te hebben. Als de 65 miljoen euro van Pang Da binnen is gekomen, is de financiering van Spyker-Saab voor de middellange termijn veiliggesteld, zo liet Muller weten. ,,Dat is ongeveer een jaar”.
Concrete distributiemogelijkheden
Pang Da betaalt nu 30 miljoen euro en zal binnen een maand mogelijk voor nog eens 15 miljoen euro aan voertuigen afnemen. Het Chinese bedrijf zal zich in deze beslissing volgens Muller laten leiden door concrete distributiemogelijkheden. Aangezien de productie bij Saab door financiële problemen al weken stil ligt, zal Saab pas op zijn vroegst in september met de levering van auto's kunnen beginnen. Pang Da betaalt vooruit.
Wanneer de productie in Zweden weer op gang zal komen, kon Muller niet zeggen. Hij hoop dat dit ,,zo snel mogelijk'' het geval zal zijn. De productie lag stil omdat toeleveranciers weigerden te leveren omdat ze niet betaald kregen.
Met de productie van Saab-voertuigen in China hebben de partijen nog geen haast. ,,Wij gaan samen bekijken welke producent dit het beste kan oppakken'', aldus Muller. Hij verwacht hierover pas op zijn vroegst volgend jaar een besluit te zullen nemen. Volgens de Spyker-topman zal dit geen negatieve impact hebben op de fabricage in Zweden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl