Automaker Spyker lanceert een nieuw model. Het exclusieve merk onthult op de Autosalon in Genève de C8 Preliator Spyder. Ook komt er na Saab een nieuwe Zweedse partner om de hoek kijken: Koenigsegg gaat motoren leveren.

Spyker duikt zo nu en dan op met nieuwe wilde plannen voor nieuwe auto’s. Maar hebben we die modellen al eens op de weg gezien? Nauwelijks. De B6 Venator ontsteeg nooit de conceptfase en op haar eigen site is Spyker opvallend stil over de D8, een elektrische SUV die later dit jaar uit moet komen.

Van de Aileron, de voorloper van de Preliator, liet Spyker er slechts 18 bouwen.

De presentatie van de C8 Preliator Spyder, een cabrio-versie van de eerdere Preliator, valt samen met een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Victor Muller, eigenaar van Spyker Cars, maakte in Genève bekend dat het Zweedse Koenigsegg de motoren voor beide Preliators gaat leveren. De vijfliter V8 van de superwagenbouwer vervangt daarmee de Audi’s die Spyker eerder afnam.

Superlichte koolstofvezel

Slechts honderd exemplaren gaat Spyker maken van de Preliator Spyder. Hoeveel er van de ‘dichte’ versie al gebouwd zijn, is niet bekend. Het prijskaartje van 325.900 euro is immers een behoorlijk obstakel voor de gemiddelde autorijder.

De carrosserie van de wagen is gemaakt van superlicht koolstofvezel, waar ook Formule 1-auto’s uit bestaan, en de assemblage vindt plaats in het Britse Coventry bij een eerdere toeleverancier van Spyker.

De Koenigsegg Regera, een van de snelste auto's ter wereld. Foto: Hollis Johnson

Lees ook op Business Insider

Muller roemt het contract met Koenigsegg. “Dit is de belangrijkste vooruitgang in technologie sinds ik Spyker in 2000 oprichtte (…). Ik ben ervan overtuigd dat de klanten van de Spyker C8 Preliator de sprong in prestaties enorm zullen waarderen.”

Koenigsegg is gevestigd in Ängelholm in Zuid-Zweden. Oprichter Christian von Koenigsegg is een soort Scandinavische Victor Muller, die op zijn 22ste het bedrijf oprichtte en sindsdien vijftien modellen op de markt bracht. De Regera is de recentste en moet 80 exemplaren opleveren.

Zweden blijft daarmee aan Spyker trekken. In 2010 kocht Muller Saab, een veel grotere automaker, van General Motors. Die investering was een kort leven beschoren toen Saab nog geen twee jaar later failliet ging en Spyker dreigde mee te sleuren. Muller slaagde erin om het faillissement van Spyker zelf, in 2015, terug te draaien.