De rechter in Lelystad heeft het zogenoemde crediteurenakkoord van de noodlijdende Nederlandse sportwagenbouwer Spyker goedgekeurd. Dit betekent dat Spyker, als er geen beroep wordt aangetekend, niet meer in surseance verkeert.

Spyker werd in december vorig jaar failliet verklaard, maar dat besluit werd later in hoger beroep vernietigd en het bedrijf kreeg weer uitstel van betaling (surseance).

Spyker-topman Victor Muller slaagde er in op het laatste moment nog een investeerder te vinden die 4,3 miljoen euro op de rekening wilde storten. Dat maakte het mogelijk om een regeling te treffen om schuldeisers tegemoet te komen.

Eind vorige maand bereikte Spyker al overeenstemming met het merendeel van de crediteuren. Maar een belangrijke partij, het Letse LKD Lïzings, lag nog dwars. Daarom wilde de rechter het aangeboden akkoord toen nog niet goedkeuren. Veel schuldeisers schieten er fors bij in, maar het alternatief is een faillissement en in dat geval zouden ze naar al hun centen kunnen fluiten.

Volgens de rechter volgt uit de bezwaren van de Letten niet dat er crediteuren op het verkeerde been zijn gezet bij de stemming over het akkoord. Ook is aan alle wettelijke vereisten voldaan. De rechter ziet daarom geen aanleiding om het bindend maken of bekrachtigen van de regeling te weigeren.

Spyker liet eerder weten verder te willen als fabrikant van elektrische auto’s. In december kondigde Muller in dat verband aan dat het bedrijf fuseert met een Amerikaanse producent van elektrische vliegtuigjes.

Beslag op inboedel

De problemen voor Spyker stapelen zich de laatste tijd op. In november van vorig jaar kreeg dochteronderneming Spyker Events & Branding, de vennootschap waar in het verleden onder meer het Formule 1-team van Spyker was ondergebracht, al uitstel van betaling.

Daarnaast oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dezelfde maand in een kort geding dat Spyker zijn fabriek in Zeewolde binnen zeven dagen leeg moest opleveren. Dat wist Muller op het laatste moment te voorkomen. Afgelopen zomer legde de Belastingdienst nog tijdelijk beslag op de inboedel van Spyker vanwege een openstaande schuld.

Spyker probeerde jarenlang voet aan de grond te krijgen als fabrikant van exclusieve sportwagens. Meer dan een handvol per jaar werden er echter nooit afgeleverd. Veel geld ging verloren aan een mislukt avontuur in de Formule 1 en de rampzalig verlopen overname van het roemruchte maar zieltogende Zweedse luxemerk Saab.

Overname Saab

Het bedrijf baarde begin 2010 wereldwijd opzien door het veel grotere Zweedse Saab over te nemen van GM. Die overname liep echter uit op een mislukking en in december 2011 moest Saab faillissement aanvragen.

Spyker probeerde vervolgens nog een schadevergoeding van 3 miljard dollar los te krijgen bij GM voor het tegenwerken van een overname van Saab door een Chinees consortium. Maar deze claim werd onlangs in hoger beroep afgewezen.

Spyker werd in 2000 opgericht door technicus Maarten de Bruijn en ondernemer Muller. Tientallen miljoenen werden in het bedrijf gepompt, maar winst zat er in de eerste tien jaar niet in.